Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 29 apr 2022
Leestijd: 2 minuten

Niet elke BMW krijgt de neus van de nieuwe 7-Serie

BMW zorgde onlangs weer voor commotie door het ontwerp van de nieuwe 7-Serie. Maar je hoeft niet bang te zijn dat elke Beierse auto straks zo’n neus krijgt.

Ze durven wel, daar bij BMW. Na de 4-Serie en iX zorgde ook de nieuwe 7-Serie weer voor een hoop commotie. Met name de neus met gescheiden lichtunits kon op heel wat reacties rekenen. Maar wees niet bang dat er straks meer BMW’s met zo’n grille verschijnen.

Alleen de topmodellen

BMW kiest er namelijk bewust voor om diens absolute topmodellen dit specifieke gezicht te geven. Naast de 7-Serie krijgt ook de gefacelifte X7 zo’n vergelijkbaar front. Ook de aankomende XM van BMW M GmbH zal een neus hebben die past bij de 7-Serie en X7. En daarmee krijgen dus echt de grootste modellen van BMW zo’n vergelijkbare neus.

Waarom de BMW 7-Serie alleen als lange variant komt

De gefacelifte X7.

De BMW 3-Serie, die binnenkort een facelift ondergaat, krijgt dus niét zo’n front. Die auto, die een van de belangrijkste modellen voor het merk is, zal een redelijk conventionele facelift ondergaan. Ook de nieuwe X1 die binnenkort verschijnt, past in de familie van compactere BMW’s. Van dat model verschijnt overigens ook direct een elektrische versie, die de naam iX1 draagt. Die zal, net als de i7 en i4, een vergelijkbaar uiterlijk hebben als de versies met verbrandingsmotor.

Weinig verschil

Al met al wil BMW steeds meer onderscheid maken tussen productlijnen. Voorheen kreeg de autobouwer namelijk kritiek op het feit dat veel verschillende modellen te veel op elkaar leken. De 3- en 5-Serie waren niet eenvoudig van elkaar te onderscheiden, en dat gold voor meer modellen in het gamma. Door elke productgroep een sterk eigen uiterlijk te geven, krijgen al die modellen ook een duidelijke identiteit. BMW’s Board of Management voor Marketing en Verkoop, de Nederlander Pieter Nota, laat aan Autovisie weten dat met name de Chinese klant in het hogere segment zich wil onderscheiden van de lager gepositioneerde modellen. Vandaar dat de designafdeling met een eigen gezicht voor de grote modellen in het hoogste segment is gekomen.

De huidige BMW X1.

De BMW 7-Serie verschijnt overigens pas tegen het einde van dit jaar op de markt. Eerst en enkel als 2,7 ton wegende elektrische i7. Daarna volgt nog een dieselvariant, alsmede twee stekkerhybrides. Die modellen staan pas voor 2023 op de rol.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.