Volkswagen geeft Golf Variant R-saus: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
![Volkswagen Golf R Variant](https://img.autovisie.nl/images/jPakHjAJvduKZKI0aTbeplvMFRM=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00449_large.jpg)
We hebben al uitgebreid kennisgemaakt met de Golf R, maar nu verschijnt ook de Variant-variant als 320 pk sterk Ring-monster. Een stationwagon met driftmodus, dus.
Veel verrassingen zien we niet, want uiteraard is deze Variant technisch gelijk aan de hatchback. Niet echt een probleem, want het betekent dat deze Golf de bekende 2,0-liter TSI-motor met 320 pk en 420 Nm in de neus heeft. Middels de zeventraps DSG en het 4Motion-systeem wordt al dat vermogen naar alle vier de wielen gestuurd.
Iets langzamer
De bestuurder van de Golf R Variant kan via de zeventraps DSG-automaat binnen 4,9 seconden van 0-100 km/h sprinten. Dat is slechts twee tienden van een seconde langzamer dan de hatchback, ondanks het feit dat de R Variant een stuk praktischer is. De elektronisch begrensde topsnelheid van de Golf R Variant ligt op 250 km/h, al kan je ook nog kiezen voor het speciale R Performance-pakket. Dan kan de naald de 270 km/h aantikken.
+280 km/h met een Volkswagen Golf? – Golf R (2021) op de Duitse Autbahn
![Volkswagen Golf R Variant](https://img.autovisie.nl/images/HTiWohFpKkM8StATStfeC5tNW8Y=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00449_large.jpg)
Nog even terug naar de ruimte. De bagageruimte bedraagt 611 liter, maar kan als je de achterbank neerklapt – en de stationwagon tot de nok toe vult – maar liefst 1642 liter zijn. Voor het eerst is het ook mogelijk om een trekhaak toe te voegen aan de R-stationwagon. Dan kan de Golf R Variant maximaal 1,9 ton met zich meeslepen.
![](https://img.autovisie.nl/images/qVT2s79M4XbUKmeno_nIOKQCb0M=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00452_large.jpg)
Speciale instellingen
Voor de liefhebber van het beste van het beste biedt Volkswagen dus ook een optioneel R Performance-pakket aan. Dat zorgt er niet alleen voor dat je de elektronische begrenzing van 250 km/h naar 270 km/h verlegd, ook heb je dan beschikking over de Drift-modus. Zoals je van zo’n instelling kan verwachten maakt dit het driften in de vijfdeurs makkelijker.
Daarnaast kun je ook de Special-modus activeren. Dat zorgt voor optimale prestaties als je je op een circuit als de Nordschleife begeeft. Op dat beroemde Duitse circuit is deze auto overigens ook gefinetuned.
![Volkswagen Golf R Variant](https://img.autovisie.nl/images/ABN3gvZF1tQ-oWQ2HwJuk-vai_s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00450_large.jpg)
Aankleding Golf R
Omdat het een R-model betreft mag natuurlijk ook de nodige aankleding niet missen. Het interieur is voorzien van het nodige alcantara én blauwe details, om deze R af te laten staan van z’n familieleden. Voor het exterieur kan overigens gekozen worden tussen drie kleuren: Lapiz Blue Metallic, Pure White en Deep Black Pearl Effect. Zaken die we – zoals gezegd – al kennen van de hatchback.
![](https://img.autovisie.nl/images/XTOZESxYr1i4srZ7VpFDbsWVWpI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00453_large.jpg)
De Volkswagen Golf R Variant kan al vanaf donderdag 8 juli besteld worden in Europa. De vijfdeurs stationwagen heeft een vanafprijs van 51,585 euro, al gaat het hier om Duitse prijzen. De hatchback kost in ons land dik 65 mille. Tel daar voor deze Variant zo’n tweeduizend euro bij op.
![Volkswagen Golf](https://img.autovisie.nl/images/O0DbIi70nbS5XAlFRVXRTjOTfFE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FGolf-Variant-vs-I30-station-73.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De Volkswagen Golf 8.5 is top! Maar verkoopt-ie daar beter van?
-
Volkswagen ID.Buzz LWB is 25 centimeter langere zevenzitter
-
Volkswagen ID.Buzz GTX voor supersnelle postbezorgers heeft één toevoeging
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Volkswagen Golf GTI Clubsport: komt de verboden vrucht toch naar Nederland?
-
Dit is wanneer je de goedkoopste Volkswagen-EV kunt verwachten
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Deze Golf was nieuw geen succes, maar als occasion een topkeuze
-
Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
-
Deze Volkswagen-bus heeft meer pk’s dan een Golf R
-
Kom uit je SUV! Want de nieuwe Volkswagen Passat is heerlijk