Autovisie
Autovisie Nieuws 14 mei 2020

Volkswagen Golf GTI moet weer een echte GTI zijn

Er is geen generatie Volkswagen Golf zonder een GTI-uitmonstering. En dus nu de nieuwste editie van VW’s populaire hatchback nét bij de dealer staat, is de GTI-uitvoering al onderweg. Deze zomer opent de fabrikant de orderboeken voor de hot hatch.

De nieuwste Volkswagen Golf GTI belooft weer een echte te zijn. Die allereerste uit de jaren zeventig was een heel leuke, dankzij zijn lage gewicht en relatief hoge vermogen en het ontbreken van elektronische hulpmiddelen. De fabrikant dacht er wel 5.000 stuks van te kunnen verkopen. Het laatste exemplaar dat de showroom verliet was nummer 261.690! Inmiddels staat de verkoopteller op 2,3 miljoen stuks en heeft een GTI in de basismotorisering ruim twee keer zoveel vermogen als het origineel. Hij weegt ook een Golf I meer en bezit talrijke elektronische snufjes om de hatchback ‘hot’ te maken.

Volkswagen Golf GTI

Performance-vermogen

Waar de Golf GTI in de laatste editie tot 230 pk reikte en het Performance-model op 245 pk zat, daar start de nieuwste GTI bij het niveau van de GTI Performance van de Golf GTI 7. Toch zit er nog meer vermogen in de pijplijn, maar Volkswagen laat daar nu nog even niets over los. In vergelijking met zijn voorganger is de GTI een stuk rapper. Oké, de topsnelheid is met 250 km/h onveranderd door de aanwezigheid van de bekende elektronische begrenzer, Volkswagen claimt op het eigen testcircuit Ehra fors snellere tijden te boeken en daaruit moet de GTI-kernwaarde blijken. Een rondje over het handling-circuit legt de nieuwste GTI in 2.04,8 minuten af. De vorige editie had daar vier tellen meer voor nodig. De slalomtest deed de GTI 8 met een 3 km/h hogere snelheid.

Volkswagen Golf GTI

XDS en DCC

Het platform van de Golf GTI 8 is in de basis gelijk aan dat van de Golf GTI 7, maar tal van componenten zijn opnieuw van de tekentafel gekomen. De wielophanging vóór kreeg nieuw geconfigureerde draagarmen, veren en dempers, terwijl het subframe nu 3 kg lichter is door het gebruik van aluminium. Aan de achterzijde monteert Volkswagen ook een aangepaste wielophanging met een herziene afstelling. Maar bovenal past Volkswagen nieuwe elektronische hulpmiddelen toe. De nieuwe Vehicle Dynamics Manager stuurt het elektronische sperdifferentieel op de vooras, het elektronische sperdifferentieel XDS – afkomstig van de Golf GTI TCR – en de eventueel gemonteerde elektronisch gestuurde schokdempers (DCC) aan, iets dat ook de S3 van Audi nu krijgt.

ESC Sport

In de Sport-stand kent het sperdifferentieel op de vooras een hogere ‘lock’ en geeft het elektronische stabiliteitsprogramma de bestuurder meer hulp, al biedt de elektronica in de ESC Sport-modus meer vrijheid. Met uitgeschakeld ESC blijven op de achtergrond altijd hulpsystemen actief. In vergelijking met de vorige editie stuurt de GTI een stukje scherper. De Duitsers passen een variabele bekrachtiging toe.

Volkswagen Golf GTI

Vijf lichtpitten

Volkswagen verpakt de GTI in de traditie van de eerste zeven generaties. Aan de voorzijde betekent dat uiteraard een honingraat grille in zwart met daarop een rode sierlijn. Ditmaal loopt er over de breedte een led-lichtstrip en kennen de roosters in de onderbumper twee maal vijf lichtpitten in kruis-ontwerp. En profil vallen de specifieke wielen op, die in de maten 17- tot en met 19-inch verkrijgbaar zijn. De verlaagde Golf met standaard sportonderstel heeft achterop een grote spoiler, een aangepaste achterklep en een bumperpartij met diffuser en twee uitlaateindstukken, verdeeld over de linker- en rechterkant. Binnenin staan natuurlijk sportstoelen in een specifieke stoelbekleding en een zwarte pookknop in golfbal-design.

EA888evo4-motor voor GTI

De Golf GTI haalt de 245 pk uit een 2,0-liter viercilinder met turbo en directe inspuiting. Het motorblok met de interne benaming EA888evo4 genereert een koppel van 370 Nm. Aan de krachtbron koppelt Volkswagen een handgeschakelde zesbak, die optioneel vervangen wordt door een automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten. Laatstgenoemde maakt gebruikt van shift-by-wire-techniek. Een mechanische verbinding tussen de pook en de bak is er op de automaatversie dus niet.

Volkswagen Golf GTI

Levering zomer

De productie van de Golf GTI 8 start deze zomer. De levering zal kort daarna van start gaan. De prijzen zijn nog niet bekend.

Volkswagen Golf GTI