Gecamoufleerde 600 pk sterke Maserati MC20 brengt ode aan Sir Stirling Moss

De onlangs overleden oud-coureur Sir Stirling Moss wordt vrijwel altijd gelinkt aan Mercedes-Benz door zijn megaprestatie tijdens de Mille Miglia in een 300 SLR, maar de Engelsman racete in veel meer modellen van andere merken. Maserati dankt nu Moss door de camouflage op de MC20 aan te passen.

‘Stirling Moss’, zo staat er nu op het camouflagemateriaal van de Maserati MC20. De Italiaanse sportwagenbouwer lanceert de speciale ‘livery’ precies vandaag, want op deze dag in 1956 wist de op 12 april jongstleden overleden 90-jarige race-icoon de Grand Prix van Monaco te winnen. Hij deed dat in een 250F van Maserati. Het camouflage-ontwerp is geïnspireerd op dat van de Eldorado, aldus Maserati, dat er aan toevoegt dat Sir Stirling Moss in 1958 bij de onthulling van de racewagen op Monza bestuurde.

Maserati 250F

Moss reed in zowel het Formule 1-kampioenschap van 1956 als 1957 races met een Maserati, de 250F. Rivaal Juan Manuel Fangio wist in hetzelfde model de titel in 1957 binnen te slepen.

Sportiviteit

Nu, zes decennia later, staat er wederom de naam Stirling Moss op een Maserati. “De keuze om een prototype van de MC20 aan Sir Stirling op te dragen, berust niet op toeval. Via dit model wil het merk met de drietand zijn voorliefde voor sportiviteit onderstrepen, en vooruitblikken op een terugkeer naar de racecircuits. Maserati haalde in 2010 zijn laatste wereldkampioenschap binnen, met nog zo’n bijzondere auto: de MC12”, aldus de autobouwer. Met die MC12 werd overigens niet deelgenomen aan het F1-kampioenschap, maar aan FIA GT-races.

Alle geduld

Maserati rijdt de komende maanden met het door Stirling Moss ‘getekende’ camouflagemateriaal. De ontwikkeling van de nieuwe sportwagen is nog niet afgerond. Het design daarentegen is al wel gereed. De sportcoupé zou zelfs deze maand worden voorgesteld, maar door de coronacrisis heeft de fabrikant de presentatie met enkele maanden uitgesteld. Wanneer Maserati het doek van de auto trekt, is nog niet bekend. Kan de designbaas nog wel geduld hebben of wil hij zijn creatie MC20 zo snel mogelijk aan het publiek tonen? Klaus Busse tegen Autovisie: “Ik heb alle geduld. Momenten als de onthulling van een nieuw model draaien niet om mij. Het gaat om het merk, de fabriek, de techneuten, enzovoort. We kijken er met z’n allen naar uit. Of dat nu morgen of eind dit jaar is, het moment zal altijd speciaal zijn.”

Historische relevantie

De grote vraag is uiteraard wat er onder de camouflage schuil gaat. Wordt met de MC20 een nieuwe designrichting ingezet? Busse spreekt van een continuering van een designlijn. “Maserati heeft een geweldige designlijn, zowel van het hedendaagse programma als historisch bezien. Het zijn geweldige ontwerpen en ik ga die lijn niet doorbreken. Of ik de lijn goed heb voortgezet, zie je spoedig. Het eindresultaat heeft veel historische relevantie. Wacht nog even.”

600 pk sterke V6-motor

Hoewel Maserati de MC20 dit jaar voorstelt, komt de sportcoupé pas volgend jaar op de markt. Marketingdirecteur Matthieu Berne laat aan Autovisie desgevraagd weten dat de MC20 als tweezits coupé wordt geïntroduceerd. Daarna volgt een open variant. Deze Spider, zoals Berne hem noemt, zal een jaar na de gesloten versie verschijnen. De sportwagen krijgt een koolstofvezel monocoque met de motor centraal in het chassis. Dat motorblok is een zescilinder met twee turbo’s en een vermogen van ongeveer 600 pk. De MC20 duikt daarmee in het vaarwater van de Lamborghini Huracan (640 pk) en McLaren GT (620 pk), modellen waarmee de MC20 ook op prijs concurreert. Meer details volgen bij de lancering.