Volkswagen gaat klassiekers ombouwen tot elektrische auto’s
Het kloppende hart uit je klassieker halen zodat je milieuvriendelijk kunt rondrijden? Dat hoef je niet zelf te doen, die dienst levert Volkswagen binnenkort ook.
Het ombouwen van auto’s met verbrandingsmotoren naar volledig elektrische auto’s gebeurt bij steeds meer (kleine) bedrijven. Deze richten zich vooral op klassiekers, omdat er een aantal flinke voordelen aan het ombouwen kleven. Denk hierbij aan toegang tot milieuzones, minder onderhoud en in enkele gevallen meer vermogen. Die voordelen wil Volkswagen aan eigenaren van hun klassiekers ook leveren. Het merk begint binnenkort met het ombouwen van oude VW’s naar oude VW’s met een hypermoderne aandrijving.
Kever Cabriolet
Op de IAA in Frankfurt laat VW’s dochteronderneming Volkswagen Group Components (VWGC) in samenwerking met partner e-Classics hun eerste model zien: een elektrische Kever Cabriolet. Deze heeft de aandrijflijn van een e-Up meegekregen. Dat houdt in dat hij een accupakket van 36,8 kWh en een 60 kW (82 pk) sterke elektromotor. Daarmee moet het geheel ‘meer dan 200 kilometer’ kunnen afleggen. De topsnelheid ligt volgens de bouwers op 150 kilometer per uur. Dat is meer dan de e-Up kan. Deze blijft steken op een bereik van 190 km en een topsnelheid van 130 km/h.
De Kever is het eerste project van VWGC en e-Classics, en de twee zien in de toekomst als een geëlektrificeerde Porsche 356 met dezelfde aandrijflijn. Ook hebben ze volgens Automobilwoche al oplossingen voor zwaardere voertuigen zoals de Volkswagen T1- en T2-busjes. Deze zouden niet genoeg vermogen meekrijgen als ze er de componenten uit een e-Up in zouden schroeven. Daarom wordt er voor dit projecten gekeken naar het MEB-platform. Op dat platform zet Volkswagen onder andere de aankomende Volkswagen ID.3 en moet het ook gebruikt gaan worden voor meer compacte voertuigen van het merk.
Originele motor
Helaas is er nog heel veel onduidelijk over het project. Zo weten we nog niet of je met je eigen klassieker bij VWGC kunt aankloppen, of dat ze alleen door hen aangepaste modellen gaan verkopen. Ook is het onduidelijk of de originele motor meegeleverd wordt en of deze wellicht terug te plaatsen is. Dit in verband met mogelijk waarde van de betreffende klassieker.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China