Volkswagen durft het toch: ‘GTI vervangt GTX’
Volkswagen maakt zich op voor een volledig elektrische toekomst. Door de introductie van het ‘sportieve’ GTX-label was de verwachting dat het iconische GTI-label naar de eeuwige jachtvelden zou worden gestuurd. Maar wat blijkt: Volkswagen houdt de legendarische combinatie van die drie letters gewoon in leven. De drie letters nemen straks waarschijnlijk het stokje van het fonkelnieuwe GTX-label over.
Dat laat Thomas Schäfer, de baas van Volkswagen, weten in gesprek met AutoExpress. Daarin liet hij al weten dat de naam Golf nooit uit het modellenaanbod van de Duitsers zou verdwijnen en dat een ID. Golf aanstaande is. Nu blijkt dat ook het iconische GTI-label nog heel wat jaren door zijn merk gebruikt zal worden. Zelfs op elektrische modellen.
Sportieve Volkswagen ID.3 GTX lijkt aanstaande, dit is de ID.X
GTX
“We hebben iconische merknamen zoals Golf en GTI. Je zou gek zijn als je die zou laten sterven”, vertelt Schäfer in gesprek met het Britse medium. Dat zou dus betekenen dat het GTI-label op termijn ook verschijnt op volledig elektrische modellen van het merk. Bijzonder, aangezien Volkswagen niet zo lang geleden het GTX-label introduceerde om diens sportievere elektromodellen aan te duiden.
“De discussie die we nu hebben, is hoe we onze elektromodellen sportiever maken en de GTI-naam mee de toekomst in nemen. GTX was een idee dat we hadden op weg naar elektrificatie. Of we die in de toekomst nog nodig hebben, zullen we zien. Maar GTI is zo sterk”, aldus Schäfer.
ID.3 en ID. Buzz
Zoals gezegd gebruikt Volkswagen nu de term GTX voor elektromodellen als de ID.4 en ID.5. Ook de ID.3, wiens facelift aanstaande is, krijgt dit jaar een dergelijke GTX-behandeling, terwijl er ook een ID. Buzz GTX op komst is. De term GTX kan vooralsnog echter nog niet op heel veel enthousiasme rekenen, aangezien de modellen nog niet in de buurt komen van de befaamde GTI-modellen van Volkswagen. Komt het GTI-label daadwerkelijk terug op een EV, dan zal Volkswagen dus stappen moeten maken wat betreft écht sportieve elektrische auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8