Volkswagen bouwt e-Golf nu in zijn meest prestigieuze fabriek
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F04%2FGERMANY_VOLKSWAGEN_75664.JPG-47236_176825509-e1491385045757.jpg)
Speciaal voor de bouw van Volkswagens meest prestigieuze model, de Phaeton, zette de Duitse autobouwer begin deze eeuw een compleet nieuwe fabriek in Dresden neer. De zogeheten ‘glazen fabriek’ is nu omgetoverd tot faciliteit voor de bouw van elektrovoertuigen. Als eerste model rolt de e-Golf er van de band.
In de afgelopen zes maanden moest de glazen fabriek een metamorfose ondergaan. Er werd 20 miljoen euro uitgetrokken om de enige fabriek ter wereld met een parketvloer om te vormen in een faciliteit voor de productie van elektrische Golf-jes. Vooralsnog wordt in de fabriek in één ploegendienst met 250 tot 300 medewerkers gewerkt. Dresden is overigens niet de enige productielokatie van de e-Golf. In Wolfsburg rolt het model ook van de band.
Houten vloer
De glazen fabriek werd begin deze eeuw met veel bombarie geopend. De faciliteit werd voor de bouw van de luxueuze Phaeton neergezet, een model waarmee Volkswagen de strijd aan ging met populaire captains of the automotive industry als de Merecdes-Benz S-Klasse, BMW 7 Serie en de Lexus LS. De fabriek met zijn 27.500 m² aan glas is een assemblagefabriek. Staalpersen en lasrobots zijn er niet te vinden. De onderdelen komen per trein van andere Volkswagen-lokaties of toeleveranciers. Op de vloer ligt 24.000 m² aan hout, inclusief de lopende banden. Bij de opening kondigde Volkswagen aan dat er 800 mensen zouden komen te werken, die per dag niet meer dan 150 auto’s zouden afleveren. Echter, de verkoop van Volkswagens topmodel viel zwaar tegen. Het beoogde productievolume van 20.000 stuks per jaar werd bij lange na niet gehaald. Pas toen Volkswagen de Phaeton in China ging aanbieden, steeg de productie voor het eerst boven de 10.000 eenheden. Het record staat op meer dan 11.000 units.
Aflevercentrum
Hoeveel auto’s Volkswagen nu in de L-vormige fabriek wil gaan maken, is niet bekend. Kopers van een Dresdense e-Golf of een uit Wolfsburg kunnen net als de klanten van de elders gebouwde e-Up, Golf GTE en Passat GTE hun auto in de glazen fabriek ophalen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie