Volkswagen ART3on is Arteon met bijna 500 pk
![art3on-2](https://img.autovisie.nl/images/EAPnXJMGEA73UtPigwoRtAiostc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fart3on-2.jpg)
Dit is de Volkswagen ART3on. Niet te verwarren met de gewone Arteon. Hij is een project van stagiairs bij Volkswagen Australia en haalt maar liefst 490 pk en 600 Nm uit zijn 2,0 liter turbomotor.
![art3on-1](https://img.autovisie.nl/images/zH0G3jfKQ7d8JBDCHAwjfH6QFSM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fart3on-1.jpg)
De ART3on is daarmee 210 pk en 150 Nm sterker dan de Arteon 2.0 TSI. Met zijn zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving sprint het bontgekleurde studieproject in 3,9 seconden van stilstand naar 100 km/h. Zijn top is niet bekend, maar die zal ongetwijfeld ver boven de 250 km/h van de standaardauto liggen.
Time Attack
De studenten van Volkswagen Australia hebben de ART3on ontwikkeld voor de World Time Attack Challenge. Ze hebben onder meer een RacingLine-turbo gemonteerd, een aangepaste intercooler en een Milltek-sportuitlaat. Daarbij hebben ze gesleuteld aan de software van het motormanagement. De ART3on staat verder op semislicks, heeft een krachtigere remmen en een Bilstein Clubsport-onderstel.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?