Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 18 mrt 2021
Leestijd: 2 minuten

Pensioen? Ian Callum is alweer begonnen aan volgende hypercar

Wil je een nieuw automerk opstarten, ga dan een elektrische pick-up of hypercar bouwen. Dat lijkt het devies, want dergelijk projecten schieten als paddestoelen uit de grond. Kincsem, een nieuwe fabrikant van luxeauto’s, gaat samen met de wereldberoemde ontwerper Ian Callum ook een (deels) elektrische hypercar bouwen. Maar wel volgens een ander concept dan gebruikelijk.

De Hyper-GT, zoals de auto van Kincsem nu nog heet, is namelijk een hybride hypercar wiens aandrijflijn ‘afgeleid is van de Formule 1’. Specificaties deelt de fabrikant nu nog niet. Wat we wel weten, is dat Kincsem van plan is om 54 exemplaren te bouwen in het Verenigd Koninkrijk, die in 2023 aan klanten worden geleverd.

Ian Callum

Kincsem is het bedrijf van de Hongaar Tibor Bak, die van plan is om allerlei mondiale grootheden en talenten bij elkaar te brengen om bijzondere auto’s te bouwen. Een van die grootheden is dus Ian Callum, de beroemde ontwerper van bijvoorbeeld de Aston Martin DB7, Jaguar F-Type en Ford Escort Cosworth. En dus hoeven we er niet bang voor te zijn dat de Hyper-GT een onooglijke auto wordt. Kincsem laat weten dat dit de eerste van vele samenwerkingen is voor het bouwen van deze en volgende modellen.

Nog even over de naam van de fabrikant: die is afgeleid van een Hongaars racepaard dat 54 keer achter elkaar een wedstrijd won. Vandaar dat de autobouwer slechts 54 exemplaren van de nieuwe hypercar gaat bouwen.

Geen limieten

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er twee dezelfde modellen tussen die 54 stuks zitten. De kersverse autobouwer geeft namelijk aan dat het proces van personalisatie en bezit voor klanten radicaal anders zal zijn dan we tot nu toe kennen. Volgens Kincsem zorgen allerlei nieuwe, digitale technieken ervoor dat klanten hun auto ‘op een dynamische manier’ en zonder beperkingen kunnen personaliseren. Concreter dan dat wordt het voor nu niet, maar ga er vanuit dat het personalisatieproces voor de Hyper-GT vergaande mogelijkheden zal bieden.

Kincsem Ian Callum

Dat heeft allemaal wel zijn prijs. Aan wat voor bedragen we moeten denken, vertelt Kincsem nog niet. Het bevestigt wel dat het prijskaartje zal ‘concurreren met de hoogste regionen in het luxe-segment’. Reken dus op veel. Eind dit jaar stelt de kersverse fabrikant een productieversie van de Hyper-GT voor. Dat weerhoudt de autobouwer er niet van om al meer toekomstplannen te delen. Op termijn komt er namelijk – uiteraard – ook een SUV met dezelfde hybride aandrijflijn als in de Hyper-GT.

C2 Stingray

Ian Callum blijft ondertussen maar druk. De Schot vertrok in 2019 bij Jaguar, maar hield zich daarna bezig met allerlei projecten. Een daarvan was zijn herintepretatie van z’n eigen Aston Martin Vanquish, waarmee hij veel lof oogste. Onlangs werd bekend dat hij zich had aangesloten bij een nieuwe Ierse start-up genaamd Ava. Dat bedrijf gaat zich bezig met elektrische restomods. Hun eerste project is het bouwen van een moderne herinterpretatie van de Corvette C2 Stingray.

Corvette Stingray restomod heeft 2000 pk en komt uit Ierland

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.