Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 7 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

Moderne, elektrische klassiekers? Dit zijn vijf fraaie ‘elektromods’

Het is tegenwoordig helemaal hip om een klassieke auto een elektrische toekomst te geven. Niet door er alleen maar een elektromotor en batterij in te leggen, trouwens. Nee, het gaat dan ook om een moderne interpretatie van het koetswerk en het interieur. In dit artikel laten we je kennismaken met vijf fraaie ‘elektromods’.

Ja, da’s een woord dat we zelf hebben bedacht. We zijn, vooral met dank aan Singer, al geruime tijd bekend met de term ‘restomod’. Zo’n type auto is eigenlijk een soort mix tussen de oude en nieuwe wereld. Een auto met een ‘old skool’ uiterlijk, maar met modern comfort. Maar de laatste jaren is het bouwen van een elektrische restomod heel populair geworden. Vandaar onze term ‘elektromod’. Hieronder delen we vijf fraaie moderne, elektrische klassiekers. Eentje is zelfs van Nederlandse makelij!

Ava Hyperclassic

Gaaf nieuws deze week uit Ierland. Ava, een start-up, maakte namelijk bekend een moderne en elektrische interpretatie van de Corvette C2 Stingray te gaan bouwen. Exacte details hebben we nog niet, maar we weten al wel dat-ie een vermogen tussen de 1200 en 2000 pk krijgt. Bovendien werken er twee grootheden uit de auto-industrie aan het project: Peter Brock en Ian Callum. Kan alleen maar goed gaan, dus. Meer informatie over de Ava Hyperclassic lees je hier.

Ava Hyperclassic Stingray

MW Motors Luka EV

In Tsjechië is er ook een bedrijf bezig met het bouwen van een soort elektromod. Het gaat hier alleen niet om een model dat direct is afgeleid van een bestaande klassieker. Nee, de Luka EV van MW Motors is een gloednieuwe elektro-auto met een koetswerk dat uit een andere tijd lijkt te komen. De tweezits sportcoupé brengt je terug naar de jaren ’60, maar heeft een heel modern interieur. Ook de aandrijflijn is gloednieuw. Bovendien levert MW Motors ‘m met vier elektromotoren, eentje in elk wiel. Dat zorgt overigens niet voor bizarre prestaties, zoals je in dit artikel leest.

Luka EV elektromod

Carice Mk1

In het lijstje met fraaie elektromods staat ook een Hollandse creatie! Hij oogt enorm oldskool, maar onderhuids zit de Carice vol met hedendaagse techniek. De Carice MK1 werd ontwikkeld en wordt gebouwd in Nederland en is voorzien van elektrische aandrijving. Desondanks is hij vederlicht: het gewicht van de MK1 bedraagt slecht 450 kg. Het is dan ook een absolute no-nonsenseautosober uitgerust, geen dak en de topsnelheid bedraagt slechts 100 km/h. Maar aangezien dat ook de Nederlandse snelheidslimiet is, kan deze tweezits roadster prima meekomen in het Nederlandse verkeer. Naar wens zijn grotere accupakketten beschikbaar waarmee een grotere actieradius dan de standaard 350 km haalbaar is.

Exoten Autovisie Jaarboek
Foto: Jorrit Lousberg

RWB EV Roadster

Houd je van de typisch Britse MGB? Maar houd je niet van het eindeloze onderhoud dat het iconische sportwagentje vraagt? Dan is de elektrische RWB EV Roadster mogelijk de uitkomst. Z’n uiterlijk lijkt  op dat van een echte MGB, maar onderhuids is vrijwel alle techniek nieuw. Een elektromotor op de achteras heeft een vermogen van 70 kW en zorgt voor een 0-100 km/h-sprint in zo’n 9 seconden. Het batterijpakket is goed voor minstens 260 kilometers, zegt het bedrijf. En ook het interieur is van alle moderne gemakken voorzien, zoals een 7-inch multimediascherm en airconditioning. Eén maar: deze RWB EV Roadster is peperduur, zoals je hier leest.

Totem GT Electric

Een klassieke Alfa Romeo kan niet zonder het geluid van een lekkere benzinemotor, bijvoorbeeld die heerlijke Busso-V6? Klopt, zeggen ze bij Totem Automobili. Toch heeft hun eerste meesterwerk, de GT Electric, een volledig elektrische aandrijflijn. De op de Alfa Romeo GT Junior gebaseerde elektromod is onderhuids volledig vernieuwd en heeft een elektrovermogen van 525 pk. De standaardsprint naar de 100 km/h is daarmee in zo’n 3,2 seconden geklaard. Mis je het geluid van een ouderwetse verbrandingsmotor? De fabrikant heeft samengewerkt met partner 2electron, om een ‘realistisch pakket’ van prestaties, geluid en vibratie van een oude verbrandingsmotor te leveren. Zoals je hier leest heb je daarom – volgens de fabrikant – nooit het idee in een elektrische auto te rijden.

Totem GT Electric
Totem GT Electric

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.