Larry ten Voorde: ‘De makkelijke weg is niet echt mijn ding’
In één jaar de Porsche Supercup, Duitse Carrera Cup, virtuele E-sports Supercup en het voorprogramma van de 24 uur van Le Mans winnen is op zich al indrukwekkend, maar de weg die Larry ten Voorde daar naartoe bewandelde, minstens zo. We spraken hem voor Autovisie Magazine
Fotografie: Sytse Dijkstra
Autorijden is zeker niet het enige dat hij razendsnel doet. Ook uit elke beweging, elk gesproken woord en elke korte denkpauze na een gestelde vraag, blijkt dat Larry ten Voorde altijd in standje fast forward staat en beschikt over een aanstekelijk overschot aan positieve energie. En da’s maar goed ook, aangezien hij in z’n carrière de nodige tegenslagen te verwerken kreeg, nadat er met hulp van zijn ouders een solide basis was gelegd in de kartsport.
KNAF
Tussen 2006 en 2012 reed Larry ten Voorde vanuit Duitsland meerdere karttitels bij elkaar, waarna het tijd was voor de overstap naar de echte autosport. Ook dat begon aanvankelijk voortvarend, nadat ten Voorde onder andere werd opgenomen in het KNAF Talent First team. “Daar kreeg ik simtraining, mediatraining en inschrijfgeld voor de Formule Renault Junior cup voor 2013. Daarin werd ik vierde en begin 2014 heb ik nog een paar races gereden met een auto die letterlijk met plakband bij elkaar werd gehouden, maar op een gegeven moment was het gewoon klaar.
GP Elite
Het zoeken naar een nieuwe toekomst duurde voort, totdat hij op verzoek van de KNAF een dagje ging helpen bij een FIA-selectie dag, alwaar hij Kevin Abbring tegen het lijf liep. Die was van begin af aan onder de indruk van Larry’s inzet, en besloot ‘m voor te stellen bij GP Elite. “Daar ben ik aan de slag gegaan met simpele dingen als pionnen rapen op trainingsdagen, auto’s wassen, koffiezetten, noem maar op. Gezien zijn palmares is het niet verwonderlijk dat Larry ten Voorde bij GP Elite uiteindelijk ook aan de slag ging als instructeur, en van het een kwam het ander. In 2016 klom hij weer op de bovenste trede van het podium, als winnaar van de Porsche Super Sports Cup verreden met de Cayman GT4 Clubsport.
Porsche Supercup
Als veelgevraagd ‘huurcoureur’ hoeft Larry ten Voorde zich inmiddels geen zorgen meer om geld te maken, maar dat is voor hem niet meer dan een prettige bijkomstigheid: “Geld is belangrijk, maar niet het doel. Mijn drive is de sport” vertelt hij stellig. “Ik zou graag nog een keer de 24 uren van Daytona, Spa en Le Mans winnen. Maar aanstaand seizoen in de Porsche Supercup wordt heel belangrijk voor de komende drie jaar.”
Benieuwd naar het complete en bijzondere verhaal van Larry ten Voorde? Dat lees je in Autovisie Magazine nummer 3, dat nu in de winkels ligt. Liever alleen en voordelig digitaal lezen? Dan kan! Op deze pagina sluit je gemakkelijk een abonnement af.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard