Totem GT Electric doet alsof-ie een verbrandingsmotor heeft

Een paar maanden geleden maakten we al kennis met de Totem GT Electric. Nu het eerste model is gemaakt, blijkt dat-ie helemaal niet elektrisch wil zijn.

Veel liefhebbers zijn tegen het elektrificeren van klassiekers. Dan haal je een van de meest emotionele componenten van een oude auto, de motor, weg, zo vinden ze. Da’s bij auto’s met een niet zo bijzondere krachtbron misschien niet eens een probleem, maar bij oude sportwagens zeker wel. Daar denkt het Italiaanse Totem Automobili iets voor gevonden te hebben.

Giulia GT Junior

Laten we even je geheugen opfrissen, of je bekend maken met het prachtige kunstwerk dat het kleine Italiaanse bedrijf heeft vervaardigd. Totem Automibili begon dit jaar aan een bijzonder project: het converteren van een legendarische Alfa Romeo Giulia GT Junior naar een volledig elektrisch model. Als basis pakten de Italianen een GT Junior 1300 of 1600, gebouwd tussen 1970 en 1975.

Die auto is volledig gestript en gemodificeerd. Noodzakelijk, want de kleine Alfa heeft een flinke vermogensupgrade gekregen. De ophanging van de auto is volledig nieuw, met aluminium MacPherson-veerpoten voor en Multilink-wielophanging achter. Standaard wordt de Alfa geleverd met Bilstein Clubsport-dempers, die tijdens het rijden in twee verschillende standen kunnen worden gezet. De dempers kunnen ook handmatig worden afgesteld. Een pneumatische set van Airrex, speciaal ontwikkeld voor deze elektrische GT, is een optie die de eigenaar later zelf kan monteren.

Nieuwe koets

Het koetswerk is ook helemaal nieuw, maar staat wel heel dichtbij dat van het origineel. Het front is iets gewijzigd, met onder andere een nieuwe positie voor de verstralers en een nieuwe aluminium Scudetto (het grillehart van Alfa Romeo). Op de achterzijde plaatst Totem Automobili ronde led-achterlichten. De kentekenplaat verhuist naar beneden en daarboven prijkt de naam van deze creatie: GT Electric.

Totem GT Electric

In de achterzijde van de auto plaatsen de Italianen een nieuw subframe waar de elektromotor plaatsneemt. Die krachtbron is goed voor 525 pk (386 kW) en 940 Nm. De standaardsprint van 0 naar 100 km/h is daarmee in slechts 3,4 seconden geklaard. Stroom komt uit het 50,4 kWh accupakket, dat volgens de firma ‘een van de lichtste units ter wereld’ is. Het weegt 350 kg en is goed voor een bereik van ongeveer 320 kilometer, uiteraard afhankelijk van de rijstijl.

ICE

Totem Automobili repte destijds nog met geen woord over het geluid dat de auto zou produceren. Tot nu, want het blijkt dat de GT Electric helemaal geen EV wil zijn. Op de website van het bedrijf kun je namelijk luisteren hoe de prachtig geconverteerde Alfa Romeo klinkt. Dat is geen zoemend geluid als bij een Renault Zoe of een elektroconcert als bij een Porsche Taycan, maar het geluid van een verbrandingsmotor.

De fabrikant heeft samengewerkt met partner 2electron, om een ‘realistisch pakket’ van prestaties, geluid en vibratie van een oude verbrandingsmotor te leveren. Door geavanceerde technologie is de GT Electric nu in staat een geluid te produceren dat overeenkomt met die van een ICE in een vergelijkbare situatie. De computer kan op elk moment en op miraculeuze berekenen welk geluid een verbrandingsmotor zou maken, om zo via de speakers hetzelfde geluid te produceren. De GT Electric heeft ook een versnellingspook, om je het gevoel te laten geven in een auto met verbrandingsmotor te zitten.

Eigen geluid kiezen

En dan kun je ook nog eens kiezen wat voor geluid je uit de speakers wilt laten komen. Volgens de fabrikant kun je gemakkelijk ‘van motor wisselen’, waarbij je uit een onbeperkt aantal klanklagen een ‘unieke ervaring’ kunt opbouwen. Zelfs geluiden die enkel en alleen ‘in de creatieve geest’ bestaan, zo schrijft het op de website.

Daaruit blijkt dus dat de Totem GT Electric eigenlijk helemaal geen EV wil zijn. En dat snappen we ergens wel. Alles aan deze Totem GT Electric ziet er namelijk geweldig uit, van de prachtige retro-looks tot het leren interieur. Een heerlijke Busso-V6 zal ‘m niet misstaan. Anderzijds zullen we het eerst eens moeten ervaren hoe het is om te ‘schakelen’ in een elektrische auto, terwijl je zelf kunt kiezen of je een zes-in-lijn of V10 uit de speakers hoort komen. Bijzonder is ’t zeker.

Word jij er wel warm van? Dan heb je waarschijnlijk pech, want Totem gaat er maar 20 bouwen. En ze kosten minstens €420.000 per stuk. Niet geheel onbelangrijk.

Reageer op artikel:
Totem GT Electric doet alsof-ie een verbrandingsmotor heeft
Sluiten