Autovisie
Autovisie Nieuws 25 apr 2016
Leestijd: 2 minuten

Vierhonderd pk voor Audi TT RS

Downsizen? Nee hoor, de Audi TT RS heeft weer gewoon een 2,5 liter vijfcilinder turbomotor. En dat blok is sterker dan ooit.

Audi TT RS Roadster

Sprinten

Vierhonderd pk’s perst de nieuw ontwikkelde aluminium 2,5 liter vijfcilinder eruit. Dat zijn er zestig meer dan dat de vorige Audi TT RS er had. Het maakt de auto serieus snel: in de sprint naar 100 km/h doet hij er slechts 0,2 tel langer over dan zijn grote broer, de R8. In 3,7 seconden tik je de 100 km/h aan. De Roadster doet de sprint in 3,9 seconden, vanwege zijn 90 kg hogere gewicht.

Roadster en Coupé

Audi onthult vandaag de nieuwe TT RS zowel als Roadster als Coupé. Allebei krijgen ze dezelfde opvallende details als de uitgeklopte wielkasten, de achterspoiler, de twee enorme uitlaten en de agressieve neus. Ook het interieur is aangepakt ten opzichte van de normale TT. Zo lijkt het stuurwiel zo uit de R8 te komen en is er veel carbon gebruikt.

Audi TT RS Roadster

OLED

De TT RS is optioneel leverbaar met OLED achterlichten. Daarmee is hij de eerste Audi in serieproductie waar de nieuwe lichttechniek op wordt geleverd. De lampen hebben geen reflector nodig en kunnen continu worden gedimd. Het grote voordeel is dat de lamp nu een speciaal ontwerp kan krijgen.

Specificaties

De Audi TT RS Coupé weegt 1.440 kg en de Roadster 1.530 kg, vanwege de zwaardere softtop en de extra verstevigingen. Standaard is hij uitgerust met 19 inch wielen (245/35R19), maar ook 20 inch wielen (255/30/R20) zijn leverbaar. Die grote wielen heeft hij niet voor niets: hij heeft geventileerde en geperforeerde 370 mm remschijven voor en 310 mm schijven achter. De nieuwe aluminium 2.5 TFSI weegt 26 kg minder dan het vorige blok en levert maximaal 400 pk. Het maximumkoppel van 480 Nm is beschikbaar tussen 1.700 en 5.850 toeren.

Najaar

De Audi TT RS moet dit najaar op de markt komen. Tegen die tijd verwachten we ook de vraagprijs.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.