Vandaag, 69 jaar geleden presenteerde Chevrolet een spectaculaire Opel
Vandaag, 17 januari, precies 69 jaar geleden presenteerde Chevrolet voor de allereerste keer de Corvette. De fabrikant toonde een prototype van de open tweezitter in het Waldorf-Astoria hotel in New York City. Het model vormde de basis voor een rijke stamboom. Vandaag de dag telt de familie acht generaties.
Het was aan het begin van de jaren vijftig dat General Motors begon met de ontwikkeling van een nieuw model. Het project moest geheim blijven voor de buitenwereld, want het autoconcern wilde bij de presentatie van de sportauto vriend van vijand verrassen. Als afleidingsmanoeuvre kreeg het project de codenaam ‘Opel’. Zoals je in bijgaande video kunt horen, wisten de Duitsers zelf daar niets van.
Tegenvallende verkoopcijfers
Chevrolet presenteerde op de bewuste 17e januari 1953 een prototype, maar het duurde nog maanden voordat het eerste productiemodel van de band rolde. In het introductiejaar 1953 zijn maar heel weinig exemplaren gebouwd, 300 om precies te zijn. In het daaropvolgende jaar voerde Chevrolet de productie van de sportscar flink op, maar de volumes bereikten niet het geplande niveau. Ze bleven steken op iets meer dan een derde van de doelstelling. Ook in het jaar daarop niet. Binnen de gelederen van de Amerikaanse sportwagenfabrikant ontstond al vrij snel het idee om de Corvette uit productie te nemen.
Fiberglass body
De Corvette met zijn fiberglass body in witte carrosseriekleur met rode interieuraankleding werd kwalitatief niet als hoogstaand ervaren. Bovendien bleek de softtop niet helemaal water dicht. Daarnaast werd de aanwezige zescilinder motor met 150 pk als ontoereikend ervaren, zeker toen de concurrentie op de Corvette ging reageren. De ‘Vette’ kende een ongelooflijke slechte start. Het model werd gered door de introductie van een achtcilinder motor, terwijl de bouwkwaliteit en afwerking omhoog ging. De Corvette kwam eindelijk uit de startblokken.
1000 pk en vierwielaandrijving
De rest is geschiedenis, want we zijn inmiddels bij de achtste generatie aanbeland en de plannen voor die editie zijn groots: vierwielaandrijving, elektrificatie en meer dan 1000 pk. De fabrikant levert de Corvette C8, zoals het model intern heet, als open variant met uitneembaar dakpaneel en met elektrisch bedienbaar klapdak. Vooralsnog is slechts één aandrijflijn beschikbaar. De snelle Z06, het voorlopige topmodel, is reeds voorgesteld en gaat spoedig in productie.
Sjoerds Weetjes Corvette
In deze oudere aflevering van Sjoerds Weetjes neemt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je mee naar de jaren 50, toen Chevrolet werkte aan de allereerste Corvette. (via Youtube)
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in
-
Na ontslagen op ontslagen volgen bij Tesla… nóg meer ontslagen
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Koopwijzer: Fiat Panda – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Grijp je kans! En koop nu de rechten op Austin Rover
-
De Fisker Ocean is op papier een van de beste deals, maar of het een slimme keuze is…
-
Een kijkje in de ‘geheime’ opslagruimtes van Alfa Romeo