Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 9 feb 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze sportieve tweezitter van Skoda kende je nog niet

Tussen 1950 en 1960 bouwde Skoda twee exemplaren van de 1100 OHC Coupé. Een ongeluk en een brand zorgden ervoor dat beide auto’s onbruikbaar werden. Om de 120ste verjaardag van de Tsjechische Motorsport-afdeling te vieren, krijgt deze bijzondere klassieker een nieuwe kans op leven.

De originele Škoda 1100 OHC

De oorspronkelijke 1100 OHC die in 1957 van de band afrolde had een open carrosserie. Hiervan werden er destijds twee geproduceerd. Eén van de twee is een pronkstuk geworden binnen het Skoda Museum in Mladá Boleslav, Tsjechië. Deze doet regelmatig mee aan evenementen voor klassiekers. Skoda UK heeft de tweede in handen weten te krijgen en gebruikt het vooral voor marketingdoeleinden.

Skoda 130 RS-recreatie en andere retro sportwagens

Bij de eerste langeafstandsrace die de 1100 OHC mocht rijden was het meteen prijs. Skoda werd eerste op het circuit van Mladá Boleslav. De auto smaakte dus naar meer.

De originele Škoda 1100 OHC met open carrosserie

Skoda begon eind jaren 50 te werken aan een variant met gesloten carrosserie. Deze werd voorzien van een turboloze 4-cilinder motor die 90 pk produceerde. Mede dankzij twee carburateurs bij 7700 toeren per minuut. De auto was met zijn 555 kilo erg licht en tikte een topsnelheid van 200 kilometer per uur aan. Wegens politieke escalaties tijdens de Koude Oorlog is massaproductie van het model uitgebleven. Uiteindelijk bleef het productieaantal hangen op twee.

Škoda 1100 OHC coupé

Gevonden voorwerpen

De auto’s werden afzonderlijk verkocht aan particulieren. Beiden wisten hun exemplaar op geheel eigen wijze te vernielen. De eigenaar van de eerste versie crashte zijn auto, maar veel onderdelen bleken nog bruikbaar te zijn. De originele motor van deze 1100 OHC werd gebruikt in de gereconstrueerde Coupé. Het tweede model brandde bijna compleet af na een crash.

Het Nationaal Technisch Museum in Praag wist de overlevende achteras te bemachtigen, maar doneerde deze uiteindelijk aan het Skoda Museum. Vanwege de korte racecarrières die beide auto’s erop nahielden waren veel onderdelen nog bruikbaar genoeg om een reconstructie mee te voltooien. Daarnaast lukte het om de complete vooras en andere overlevende onderdelen te achterhalen bij een particuliere verzamelaar in 2014.

Reconstructie

Werknemers van het Skoda Museum en het ontwikkelingscentrum hebben samengewerkt om deze reconstructie tot een goed einde te leiden. Het grootste deel van de technische documentatie van de eerste exemplaren is bewaard gebleven in het Skoda Auto-archief. Het team kon deze documentatie als richtlijn gebruiken om de auto in de oorspronkelijke staat te herstellen.

1100 OHC Coupé Motor diagram

Het oorspronkelijke chassis werd compleet gerenoveerd in 2015. In de eerste instantie zou het tentoongesteld worden in het Skoda Museum. Er werd echter besloten om de auto te herbouwen tot een volledig functioneel voertuig. Hierdoor kan menig autoliefhebber genieten van dit stukje geschiedenis.

Skoda gebruikte verschillende technieken voor de opbouw. Denk aan 3D-modellen, maar ook historische foto’s. Zo is het de fabrikant gelukt om de coupé in zijn oorspronkelijk pracht en praal te herstellen.

Anodiseren

Voor het carrosserie is er gebruikgemaakt van aluminium platen van 0,8 of 1 millimeter dik. Het team verbouwde het metaal tot de staat waarin het nu te zien is volledig met de hand. Oorspronkelijk probeerde Skoda de carrosserie te beschermen door een oxidelaag over het metaal te vormen (anodiseren). Nadat ze concludeerde dat het geen positieve invloed had op de prestaties, werden de auto’s felrood geverfd. In die kleur is de reconstructie nu ook te bewonderen.

De originele voertuigen maakten gebruik van onderdelen die ook in andere Skoda’s voorkwamen. Neem de deurhendels. Die waren bijvoorbeeld identiek aan die van de Skoda 1200 Sedan. Het stuur kwam daarentegen uit de Skoda Popular. Daarom bleek het noodzakelijk om bepaalde onderdelen bij andere modellen op te sporen.

Het resultaat is een prachtige coupé die wel wat wegheeft van andere wonderschone iconen uit de autogeschiedenis. Het is echter een model met een compleet eigen geschiedenis die bij velen waarschijnlijk onbekend was, en is nu dus officieel uit de dood herrezen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.