Eerder dit jaar communiceerde Polestar de voorlopig prijs voor hun tweede model, de Polestar 2. Nu maakt het bedrijf de uiteindelijke prijs bekent. Wij Nederlanders betalen samen met de Belgen het meest voor de elektrische auto.

Polestar 2


In juni van dit jaar wierp Polestar uit het niets een configurator voor de Polestar 2 online. Hieruit werd onder andere duidelijk dat de autofabrikant een richtprijs van bijna €60.000 in gedachte had voor de Nederlandse markt. Een prijs waarmee de auto direct de concurrentie met de immens populaire Tesla Model 3 aangaat. Maar zoals gezegd ging het toen om een richtprijs, de uiteindelijke prijs zou dus nog wat lager kunnen uitvallen. Polestar laat nu weten dat hij dat ook doet. Maar veel is het niet. Niet in Nederland (en België) tenminste.

Goedkoper

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Nederlanders mogen €59.800,- voor de tweede Polestar neertellen. De Belgen betalen hetzelfde. Dat komt neer op €100 minder dan de richtprijs. In de rest van de landen waar de auto geïntroduceerd wordt, is hij in veel gevallen flink wat goedkoper. Een lijstje:

Noorwegen NOK 469,000 €46.930
Zweden SEK 659,000 €60.941
Duitsland EUR 58,800 -
Verenigd Koninkrijk GBP 49,900 €56.020

De nieuwste Polestar gaat begin volgend jaar in productie en moet vanaf juni geleverd worden. Hij heeft dan een 300 kW (408 pk) krachtige aandrijflijn die alle vier de wielen aandrijft. Het 78 kWh accupakket moet de auto gedurende maximaal 500 kilometer rollende houden. Al staan deze cijfers nog steeds niet helemaal vast.

Polestar 2


Concurrentie

Met bovenstaande prijzen en specificaties valt de Polestart 2 in Nederland net buiten het gunstige leasetarief. Daardoor zal het vanaf het begin moeilijk worden om de concurrentie met Tesla aan te gaan. Diens Model 3 Standard Range Plus van €48.980 valt er namelijk wel net binnen. Maar goed, die heeft dan ook wat mindere specs (410 kilometer bereik). De echte concurrentiestrijd gaat tussen de Polestar 2 en de Model 3 Long Range. Deze Model 3 kan 560 kilometer op een volle lading afleggen en kost ongeveer € 1.000 minder dan de Polestar 2.

Maar zoals we eerder schreven maakt Polestar zich niet zo heel druk om de concurrentiestrijd. Sterker nog, het merk gaat de strijd met gebalde vuisten aan. Het denkt dat het van Tesla kan winnen op design en uitrusting. Of dat ook lukt zullen we vanaf juni volgend jaar zien.