Volkswagen gaat komende maand voor het elektrorecord op de Pikes Peak International Hill Climb. De laatste keer dat het Duitse merk meedeed aan de 'Race to the Clouds' was in 1987. En dat liep niet goed af. Gelukkig krijgt de tweemotorige Golf die toen niet slaagde een tweede kans.


Technici van Volkswagen hebben de Golf II helemaal gerestaureerd, zodat hij op 24 juni de 4302 meter hoge Pikes Peak op kan. Een eenvoudige klus was dat niet, want de aandrijflijn van de racewagen is akelig complex. Hij bestaat uit twee 1,8 liter viercilinder turbomotoren, die gekoppeld zijn aan twee versnellingsbakken. In 1987 produceerden ze samen iets meer dan 650 pk. En dat in een auto die iets meer dan 1000 kilogram woog.

Snelste tijd

Eén motor ligt voorin en de andere ligt achterin. De twee transmissies zorgen ervoor dat de Golf met voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving gereden kan worden. Zijn aandrijflijn was wonder boven wonder het probleem niet in 1987. Coureur Jochi Kleint had tijdens de race lange tijd de snelste tijd in het vizier, totdat hij zijn wagen aan de kant moest zetten omdat er iets aan de stuurinrichting was afgebroken.

Motoren afstellen

De restauratie van de Golf werd bemoeilijkt door de hitteschade die de machine had opgelopen in zijn korte racecarrière en door de moeilijke verkrijgbaarheid van sommige onderdelen. Volgens Volkswagen vergt het bovendien veel finesse om de motoren zodanig af te stellen dat ze synchroon lopen. Als ze dat niet doen, wordt de auto instabiel en lastig te besturen.

Sprinklersysteem

Tijdens de aankomende Pikes Peak-heuvelklim komt de Golf niet met zijn volledig vermogen van 652 pk voor de dag, maar houdt Volkswagen het uit betrouwbaarheidsoverwegingen op ongeveer 500 pk. Desondanks moet zijn koelsysteem flink aan de bak. Er liggen zowel voorin als achterin radiateurs, die niet alleen met ventilatoren worden gekoeld, maar ook met een sprinklersysteem.