De Toyota Supra is minder BMW Z4 dan je denkt. Beide modellen delen techniek, maar Toyota is zijn eigen weg gegaan. Volgens hoofdtechnicus Masayuki Kai heeft zijn team al vier jaar geen contact meer gehad met BMW.

Toyota Supra


Onderhuids is de nieuwe Supra verregaand verwant aan de BMW Z4. Hij deelt zijn motor, transmissie, chassis en nog veel meer met de Duitse roadster. De samenwerking tussen BMW en Toyota begon in 2012, maar is volgens Masayuki Kai al in 2014 beëindigd.

Niet meer gesproken

"Halverwege dat jaar hebben we alle details afgesproken", vertelde de Japanner aan CNET, "zoals de grote van de wielbasis, de breedte van de auto, de positie van de a-stijl, waar de benzinetank zich bevindt. Daarna zijn onze teams uit elkaar gegaan en hebben we niet meer met elkaar gesproken."

Dezelfde onderdelen

Kai zegt niet eens te weten hoeveel samen ontwikkelde onderdelen uiteindelijk in de Z4 terecht zijn gekomen. "Het platform van beide auto's is hetzelfde, dus ik ga ervan uit dat we dezelfde onderdelen gebruiken, maar ik weet dat niet zeker."

Afstelling

Volgens Kai heeft zijn team hard gewerkt om de motor, de versnellingsbak en het adaptieve onderstel af te stellen. "De krachtbron hebben wij meer voor kracht en gasrespons getuned en ook de schakelkarakteristiek van de bak is speciaal op de Supra afgestemd."

Zescilinder lijnmotor

De Toyota Supra komt in de tweede helft van 2019 op de markt. Voor de aandrijving zorgt een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met turbo, die 340 pk en 450 Nm via een achttraps automaat naar de achterwielen stuurt. Daarmee gaat de 1496 kilogram wegende Supra in 3,8 seconden naar 100 km/h.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!