Nog ruigere Toyota GR Yaris is hartstikke onbereikbaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fothers-tokyoautosalon-2022-001.jpg)
De reguliere Toyota GR Yaris kun je in Nederland niet zomaar kopen, laat staan de vandaag gepresenteerde GRMN-variant. Die wordt in beperkte oplage en voor slechts één markt gebouwd.
Toyota gaat namelijk 500 exemplaren van de GRMN Yaris bouwen. Alleen voor Japan. En zelfs als je in dat land woont, maakt de fabrikant het je moeilijk. Ze worden namelijk aangeboden via een ‘reservation lottery’, aldus de fabrikant. Kortom: je kunt je inschrijven voor de auto’s, maar de 500 exemplaren worden daarna verloot.
Lichter en breder
Wat krijg je dan? De GRMN Yaris werd vorige week al aangekondigd als nog ruigere versie van de heerlijke GR-variant. Heel veel meldt Toyota niet. Bekend is dat de GRMN zo’n 20 kilogram lichter is dan de reeds bekende variant. Hoe het dat heeft bewerkstelligt meldt het niet, maar op de foto’s zien we in ieder geval een koolstofvezel motorkap en dak. Ook is-ie nog een stukje breder, 10 millimeter om precies te zijn. De GRMN is bovendien 10 millimeter lager en heeft dus een lager zwaartepunt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fothers-tokyoautosalon-2022-001.jpg)
Motorisch verandert er – voor zover bekend – niets. Dat betekent dat in de neus van de GRMN Yaris nog altijd die lekkere driecilinder met 261 pk ligt. Ook is het niet duidelijk wat deze nieuwste versie moet kosten, maar dat zal voor z’n kopers ook geen probleem zijn.
bZ4X GR Sport
Overigens is er meer ruig Toyota-nieuws vandaag. Op de Tokyo Auto Salon laat de fabrikant namelijk ook een sportievere variant van de bZ4X zien. Het allereerste elektromodel krijgt de bekende GR Sport-behandeling. Daarmee is-ie niet sterker of dynamischer dan de reguliere variant, maar heeft-ie door grotere wielen, sportstoelen en zwarte exterieurdelen een sportievere uitstraling. Toyota spreekt nu nog over een concept, maar je kunt de klok erop gelijk zetten dat klanten op termijn zo’n pakketje op hun bZ4X kunnen bestellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fothers-tokyoautosalon-2022-005.jpg)
Daarnaast trekt Toyota ook het doek van de nieuwe GT3-racer. Daar schreven we vorige week ook al meer over. Kunnen we je nu meer vertellen over die auto? Nee, eigenlijk niet. De Japanse autobouwer laat niets los over de aandrijflijn en de plannen met het model. Wel is het ontwerp fraai gelukt en lijkt het op geen enkele manier op een Toyota die je nu wél kunt kopen. Dat de fabrikant plannen heeft om een supercar op de markt te brengen, is geen geheim meer. Nog even afwachten dus.
Toyota is helemaal los: heftigere GR Yaris en GT3-racer op komst
Lees ook:
Ook interessant
-
Je bent je eigen verkoper voor Lancia in Nederland
-
Dit is de tweede duurste nieuwe auto van het moment
-
Waarom volgende Renault Scenic geen MPV meer wordt
-
Max Verstappen prijst strategie en Pérez: “Een geweldige teamgenoot”
-
Max Verstappen wint door gelukje in Barcelona, neemt leiding in WK
-
Deze occasion wil je: 360 pk Peugeot 508 SW PSE, ‘net als een bitcoin’
-
Zoektoch naar spanning: Mégane E-Tech Electric vs. Cupra Born
-
Waarom de 300 SLR Uhlenhaut 135 miljoen euro waard is
-
Pop-up museum 50 jaar BMW Motorsport
-
Mercedes-Maybach komt met nieuw model waarin je gezien wilt worden
-
Autovisie Kennisquiz: de oversteek – deel 1
-
Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt