Elektrische Stellantis-modellen doen Renault niet na
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FOpel_517748.jpg)
Na de aankondiging van de elektrische Opel Astra, Peugeot 308 en DS 4 was het de vraag met wat voor auto’s Stellantis precies op de proppen zou komen. Inmiddels weten we meer.
Dat er elektrische versies van bovenstaande modellen zouden verschijnen, was al lang duidelijk. Wel was het lang de vraag hoe het kersverse autoconcern dat zou gaan doen. Het was immers niet duidelijk of de EMPII-bodemsectie klaar was voor een elektrische aandrijflijn. Zou Stellantis hetzelfde doen als Renault, door elektromodellen te introduceren die wél dezelfde naam als de versies met verbrandingsmotoren dragen maar wel totaal andere auto’s zijn?
Megane E-Tech
Dat lijkt niet te gebeuren. Waar Renault met de Megane E-Tech Electric een auto op de markt heeft gebracht die compleet verschilt van de reguliere Megane, gaan Opel, Peugeot en DS de reeds voorgestelde modellen ook met een elektromotor leveren. Daarmee houden ze vast aan hun huidige strategie. De e-208, e-2008, Corsa-e, Mokka-e en DS 3 E-Tense zijn immers identiek aan hun benzine- en dieselbroers. Ze hebben alleen een accupakket en een elektromotor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FPEUGEOT_308SWPHEV_2106STYP_004_B.jpg)
Het betekent niet dat Stellantis exact die aandrijflijn ook in de aankomende e-308, Astra-e en DS 4 E-Tense lepelt. Peugeot liet aan Autovisie weten het bestaande EMPII-platform van een kleine aanpassing te voorzien, om er daarna een 54 kWh-accu en 156 pk sterke elektromotor in te monteren. De componenten van de complete aandrijflijn zijn volgens de fabrikant in eigen huis ontwikkeld. Daarmee moet een verbruik van slechts 12,5 kWh per 100 kilometer mogelijk zijn, waardoor de e-308 zo’n 400 kilometer ver op een volle lading moet kunnen komen.
Opel en DS volgen
Dat nieuws kwam deze week vanuit het Peugeot-kamp, maar zal ook worden toegepast door Opel en DS. Die fabrikanten gebruiken namelijk exact dezelfde bodemsectie als Peugeot en dat geldt dus ook voor de elektromodellen. De auto’s staan alle drie voor 2023 op de agenda. Dat Peugeot met een SW-versie van de e-308 komt, is eveneens bevestigd. Nog niet bevestigd is of Opel ook een elektrische stationwagon in de vorm van een Astra Sports Tourer gaat aanbieden, maar technisch is het dus mogelijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FDS-42.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range
-
Zo ontzettend veel kost het hebben van een auto ieder jaar!
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom vakbonden vrezen voor faillissement Europese Ford-tak
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me