Autovisie
Autovisie Nieuws 14 jan 2022

Zo kwam het nieuwe logo van Peugeot tot stand | Sjoerds Weetjes 273

Op de Autosalon van Parijs in oktober 2018 gaf Peugeot met het studiemodel e-Legend verschillende boodschappen af. Eén daarvan was een kakelvers logo, dat op de voor- en achterzijde en op de wielen schitterde. Op dat moment stond echter nog niet vast dat dat opnieuw getekende logo ook daadwerkelijk gebruikt zou worden.

In deze nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je uit hoe het nieuwe merkwapen tot stand is gekomen. Van wie kwam het idee? Wanneer werd er voor het eerst over een herzien embleem gesproken? Hoe wordt het toegepast? Waarom kon Peugeot het niet meteen op alle auto’s plakken? Op al die vragen geeft Sjoerd je antwoord. e-legend-concept-10006

Niet alleen Peugeot heeft nieuw logo

Was Peugeot toe aan een nieuw familiewapen? Het is niet iets dat alleen voor Peugeot geldt. Eens in de zoveel tijd wijzigen de heren autobouwers hun merkwapen. Het moet wat krachtiger, scherper, moderner of gewoon nieuw. Je moet met de tijd meegaan. Bij Peugeot is de bekende leeuw al heel vaak aangepast, zoals bij Renault dat wybertje ook veelvuldig is hertekend. Over Renault gesproken, ook dat merk introduceerde vorig jaar een nieuw logo. Van wie kwam dát idee? Welnu, de persoon die bij Peugeot riep dat de leeuw eens een make-over moest ondergaan, vertrok nadat hij -Gilles Vidal- het merkwapen bij Peugeot had gewijzigd. Het tweede wat hij bij Renault deed, was de eveneens vers aangestelde topman Luca de Meo overtuigen ook een nieuw embleem te introduceren. Hij zorgde voor een nieuw ontwerp.

Renault handelt snel met nieuw logo

Bij Peugeot zat er veel tijd tussen de onthulling, keuze en het introduceren van het hertekende logo, zoals in de video uitgelegd. Bij Renault daarentegen werd het goedgekeurde voorstel direct doorgevoerd. De Mégane E-tech Electric is de eerste auto van het Franse merk waarop de nieuwe uitgave wordt gemonteerd. Hoe snel het hele proces werd afgewikkeld, blijkt uit de eerste prototypes van de elektrische Mégane. Op die auto’s zat nog het oude logo. Renault wisselde kort voor de ontwikkeling van de elektrisch aangedreven hatchback van merkwapen. Iedereen buiten de ontwikkelings- en ontwerpafdeling van Renault kent de Mégane E-tech Electric alleen met het hertekende wybertje. Binnen de Renault-muren kent met twee versies.

Zo kwam de Peugeot e-Legend tot stand – Sjoerds Weetjes #136

Terug naar af voor Peugeot-logo

Inside story

Sjoerds Weetjes is een wekelijkse videorubriek van Autovisie, waarin Sjoerd van Bilsen je bijpraat over bijzondere verhalen achter een specifiek model, een opvallend item van een auto of een opvallende inside story rondom een bepaald type. In eerdere afleveringen verklapte Sjoerd al hoe de Peugeot E-legend is opgebouwd en over welke technieken de concept car juist niet beschikt. Sjoerds Weetjes is te volgen via Autovisie.nl of via Youtube.com/autovisie.