Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FLucid-Air-Sapphire-Tesla-Model-S-Plaid-dragrace-quarter-mile-dragstrip.jpg)
Dat elektrische auto’s buitensporig snel zijn op de dragstrip, heeft Tesla al lang bewezen met zijn Model S Plaid. Maar hoe houdt hij zich staande tegen de nog sterkere Lucid Air Sapphire. Tijd voor een EV-dragrace.
De supersedan uit de koker van Elon Musk wordt gezien als eindbaas van de stoplichtsprint. Met ruim 1.020 pk legt de elektrische auto volgens het merk zelf in slechts 9,23 seconden de kwartmijl af. De overdadige Lucid Air Sapphire krikt het vermogen op tot maar liefst 1.251 pk. Hoe vertaalt zich dat op de befaamde quarter mile?
Dragrace: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
Het Amerikaanse YouTube-kanaal DragTimes rolt beide elektrische auto’s het plakkerige asfalt op om erachter te komen welke van de twee zich opper-EV mag noemen. Na twee keer een valse start, volgt een vlekkeloze dragrace waarin de Lucid Air Sapphire dominant is. Beelden van de sprintwedstrijd zie je hieronder.
Wat het accupercentage is, is niet bekend. Wel is duidelijk dat de Tesla Model S Plaid het onderspit delft. Het resultaatbonnetje wijst uit dat de Tesla na 9,288 seconden over de streep kwam, terwijl de Lucid Air Sapphire voor dezelfde afstand slechts 8,965 seconden nodig had.
Lucid Air Sapphire voelt sneller dan Tesla Model S Plaid
Met name bij de start boekte de Lucid veel winst. De sprint van 0 tot 60 mp/h (96,5 km/h) kostte slecht 1,92 seconden, tegenover 2,23 seconden in de Tesla. In een eerdere video wisten de heren van DragTimes de Lucid zelfs te klokken op 1,77 seconde. Let wel, dat is inclusief de one foot rollout. Daarbij voelt de Lucid – die bij het accelereren maar liefst 1,5 G genereert – aanzienlijk sneller, zo geeft de YouTuber aan.
Nu vermogens van elektrische auto’s geregeld de magische 1000 pk-grens overstijgen, weten zij zelfs op een bochtige baan een circuitkoning zoals de Porsche 911 GT3 RS in de nek te hijgen. Dat bleek tijdens de jaarlijkse Autovisie Supertest waaraan de Tesla Model S Plaid deelnam.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’
-
Goed nieuws! Benzine-BMW M3 blijft ‘zo lang mogelijk’ bestaan
-
Jouw kind is de coolste van de buurt met dit elektrische MG’tje
-
Deze Chinese EV is ‘n ster in fileparkeren! Alleen vernielt-ie z’n banden ermee
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Voor deze strakke, zakelijke SUV-occasion betaal je 20.000 euro