Een pickup truck met 575 pk... Wat heb je er in vredesnaam aan? Dodge weet het eigenlijk ook niet en houdt het voorlopig wijselijk bij slechts één Ram Rebel TRX. Het genre van de performancepickup is echter niet nieuw. De Ford Raptor is bekend, deze tien zijn dat misschien wat minder. 

Dodge Li'l Red Express (1978)

pickup


Amerikaanse muscle cars werden in de jaren zeventig op de knieën gedwongen door de oliecrisis en strenge uitstootwetten. Dodge vond een maas in het net en glipte er doorheen. Zware pickups hoefden geen katalysator te hebben, dus kon deze Li'l Red Express gewoon de weg op met een vrij ademende 5,9 liter V8. Van 0 naar 96 km/h ging in minder dan 7 seconden. Eat that, Ferrari 308 en Porsche 911!

Shelby Dakota (1989)

pickup


Nou plakte Carroll Shelby overal zijn naam op als hij er maar geld mee kon verdienen, maar deze opgepepte Dodge Dakota was best een serieus apparaat. De standaard 3,9 liter V6 werd ingeruild voor een 5,2 liter V8, maar dat paste alleen als de mechanisch aangedreven ventilator werd verwijderd en vervangen door een elektrisch exemplaar. Prima, want dat leverde ook nog 5 pk op (170 werd 175 pk).

Chevrolet 454 SS (1990)

pickup


Dit is nou waarom Europeanen altijd zo moeten lachen om Amerikaanse auto's. Deze Chevrolet 454 SS - in zijn tijd toch echt een performancepickup - is het equivalent van een gewichtheffer die door zijn te kwistige steroïdengebruik... tja, hoe zullen we dit zeggen... een beetje is gekrompen in zijn bodybuildersbroekje. Want serieus, haalt dat ding echt niet meer dan 230 pk uit zijn 7,4 liter (!) V8?

GMC Syclone (1991)

pickup


Pickuptrucks? Dat zijn bijkans agrarische voertuigen. De introductie van deze GMC Syclone kwam daarom als een donderslag bij heldere hemel. Het apparaat had geen ouderwets luie V8 aan boord, maar een moderne V6 turbomotor met 280 pk. Ook had de Syclone een vierwielaandrijvingsysteem dat 65 procent van de kracht naar de achterwielen stuurde en - een primeur op een pickup - ABS op alle vier wielen.

Ford F-150 SVT Lightning (1999)

pickup


Hoewel, we moeten eigenlijk voor de SVT Lightning uit 2001 gaan. Want in dat modeljaar besloot Ford dat het vermogen van 420 pk - uit een 5,4 liter V8 met supercharger - niet genoeg was voor deze helse pickup. De compressor werd dus nog een tandje opgedraaid, met als resultaat 500 pk en 610 Nm koppel. Holy straatstenen, Batman!

Chevrolet Silverado SS (2002)

pickup


Nog best subtiel eigenlijk, zo'n Silverado SS. Nou ja, voor zover een vijf meter lange, twee meter brede, ruim 2500 kg wegende pickup subtiel kan zijn. Onder de kap gaat het er echter klassiek Amerikaans aan toe. Daar ligt zo'n heerlijk loom, 6,0 liter groot stuk 'pig iron' dat er 345 pk uitburbelt. Van stilstand naar 96 km/h gaat in 6,3 seconden, maar dan moet je daarna wel gelijk tanken.

Dodge Ram SRT-10 (2004)

pickup


Welja joh, anders schoenlepel je even de 8,3 liter V10 uit de Viper in een bijna 2400 kg zware pickup! En dat is precies wat Dodge deed. De Ram SRT-10 was 507 pk sterk, deed 0 naar 96 km/h in 4,9 seconden en haalde een top van 248 km/h. In 2004 kwam de Dodge in het Guinness Book of World Records terecht als snelste pickup truck ter wereld door een maximum snelheid van 248,784 km/h te halen.

Toyota Tacoma X-Runner (2005)

pickup


Kijk, Toyota heeft het begrepen: felle kleuren, een 'hood scoop' en bumperwerk dat zowat het grondeffect opwekt. Dit is hoe een performancepickup eruit moet zijn. Jammer daarom dat er niet iets meer in deze Tacoma X-Runner zat dan een 236 pk leverende 4,0 liter V6. En toch, van 0 naar 96 km/h in zes seconden is behoorlijk indrukwekkend natuurlijk.

Ford F-150 Tremor (2013)

pickup


Die F-150 Raptor kennen we nou wel. En bovendien, deze Tremor is genoemd naar een aardschok (of naar trillende handen als gevolg van alcoholmisbruik, maar dat is een ander verhaal). Hoe dan ook, in het lijf van deze Ford geen 'good old American iron', maar een 3,5 liter EcoBoost V6 turbomotor met 365 pk en 570 Nm.

Toyota Tundra TRD Supercharged (2008)

pickup


Goed, goed, je kon deze Tundra niet zomaar aanvinken in een Toyota-catalogus. Je moest eerst de 'normale' 5,7 liter V8-variant bestellen, waarmee je vervolgens naar TRD (Toyota Racing Development) kon stappen voor een nogal uitgebreide upgrade. Belangrijkste element daarvan? Een supercharger en een gewijzigd uitlaatsysteem, die de Tundra opfokten tot 504 pk. Van 0 naar 96 km/h? Duurde 4,4 seconden!