Titelstrijd Nordschleife 2017: Renault, Honda of toch Volkswagen
Alsof het een officiële competitie is, strijden de heren autobouwers voor de snelste rondetijd voor voorwielaandrijvers op de beruchte Nordschleife. Honda en Renault doen volgend jaar een poging om de felbegeerde titel te veroveren.
De strijdwapens zijn momenteel in ontwikkeling. Honda werkt aan de volgende generatie Civic Type-R, bij Renault gaan de technici los op de nieuwe Mégane RS. In beide gevallen maakt de recordpoging voor de snelste rondetijd voor voorwielaandrijvers een belangrijk deel van de ontwikkeling uit.
Aanstichter
Renault kan gezien worden als aanstichter van deze onderlinge competitie, door verschillende malen met een Mégane RS de eigen tijd te hebben verbeterd. Als een duveltje uit een doosje dook Seat met de Léon Cupra 280 (7:58.12 min) als eerste onder het record. De inkt was nog niet opgedroogd of Renault pakte met de RS 275 Trophy (7:54.36 min) de felbegeerde titel terug. Vervolgens kwam Honda met de Civic Type-R (7:50.63 min), die op zijn beurt verslagen werd door de Golf GTI Clubsport S van Volkswagen (7:49.21).
Maatstaf
Renault geeft aan dat de strijd de afgelopen jaren zwaarder is geworden. Het merk richt zich voor de ontwikkeling van de snelste Mégane hoofdzakelijk op het chassis, dat de maatstaf in zijn klasse moet zijn. De Fransen claimen nu al dat zij met de bestaande Mégane RS onder de tijd van de Golf GTI Clubsport S kunnen duiken, maar gunnen de eer aan de opvolger. De nieuweling krijgt een sterk aangepast GT-onderstel. De vierwielbesturing neemt de RS over, zij het in aangepaste (lees aangescherpte) vorm. De motor blijft een 2.0-viercilinder met turbo. Het blok zal meer dan 300 pk sterk worden.
Voordeel
Van Honda komt in de tweede helft van 2017 de nieuwe Civic Type-R. De snelle hatchback is tegelijk met de reguliere modellen ontwikkeld, maar de Japanse techneuten hebben meer tijd nodig om de hot hatch tot de beste in zijn klasse te maken. In tegenstelling tot de Mégane RS is er van de volgende Type-R al een studiemodel getoond. De eveneens vijfdeurs hatchback krijgt een 2,0 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 310 pk of meer. Het onderstel wordt momenteel op de Nordschleife afgesteld. Geeft dat de Japanners een voordeel? Nee, want alle autobouwers doen een deel van de ontwikkeling op de oude Nürburgring.
Klokken
Honda zal naar verwachting uiterlijk halverwege 2017 met zijn nieuwe rondetijd komen. Renault vermoedelijk eerder. De vraag is óf we de tijden zullen horen, want wat als de snelle hatchbacks niet onder de tijd van de Golf GTI Clubsport S duiken? Sowieso is de rondetijd geen officiële aangelegenheid. De autobouwers klokken namelijk zelf de rondetijd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland