Maandag 11 mei is het zover. Dan klinkt in het Italiaanse Saint-Vincent het startschot van de 62ste Tulpenrallye. Om alvast in de stemming te komen, voelen we tot die tijd een aantal teams aan de tand, beginnend met het team van Olaf Pothoven en Piet van Leusden in een Porsche 356 Roadster.

Porsche 356 roadster


1 - Stel het team even voor? Wie zijn jullie?

Bestuurder Olaf Pothoven uit Gorssel rijdt rally sinds 1998: zowel regelmatigheidsrally’s als de Tulpenrallye, maar ook echt snelle rally’s zoals de Hellendoornrally. Ook rijdt hij langeafstandsrally’s (meer dan twintig dagen) op andere werelddelen met een vooroorlogse Bentley.

Navigator Piet van Leusden uit Lunteren navigeert sinds 2002. Hij rijdt veel navigatierally’s in Nederland en België en wordt gerekend tot de top van de Nederlandse navigatoren. Hij heeft veel podiumplaatsen gescoord en heeft ervaring in diverse auto’s en met diverse bestuurders.

2 - Hoe zijn jullie samengekomen als team? En wat maakt jullie sterk?

Via een gezamenlijk vriendin zijn wij met elkaar in contact gekomen. We hadden al wel van elkaar gehoord, maar zaten net in een ander clubje. Piet als Saab-man en Olaf als Volvo-liefhebber. We gedoogden elkaar, maar waren eigenlijk zware concurrenten, haha.

Beide bestuurders hebben zowel rijders- als navigatie-ervaring. Dit versterkt elkaar. Beide weten hoe het spelletje werkt en hebben erg veel respect voor elkaars kwaliteiten. Daardoor kunnen we samen foutjes maken zonder dat dit ten koste gaat van de sfeer in de auto. Erg belangrijk!

3 - Wat is jullie ervaring met klassiekerrally's? Waarmee is deze passie ontstaan?

Wij rijden sinds een paar jaar de Tulpenrallye samen. De eerste keer resulteerde gelijk in een overwinning in de sportklasse. Het bleek dus te werken en sindsdien rijden we 'de Tulp' samen. De drie laatste jaren in de expertklasse, waarin we ieder jaar voor een plek in de top tien gaan.

4 - Hebben jullie al vaker de Tulpenrallye gereden? Zo ja, wat maakt juist deze rally zo leuk?

Voor ons wordt dit nu de vierde keer. De Tulpenrallye is voor ons het hoogtepunt op rallygebied. Zes dagen lang rijden tegen de beste rallyequipes in de mooiste gebieden van Europa. Een echte droom.

5 - In welke auto verschijnen jullie aan de start van de Tulpenrallye 2015? En waarom in die auto?

Dit jaar starten wij met een minder getunede auto dan normaal. Gewoonlijk rijden wij met een speciaal geprepareerde Volvo, maar dit keer met een vroege Porsche 356 Roadster uit 1959. De Porsche 356 heeft vroeger ook gereden in de Tulpenrallye en is een ideale auto voor het korte bochtenwerk. We gaan dit jaar dus maar eens voor een chique uitstraling, want de kap kan er af. We zijn overigens beide benieuwd of de standaard Porsche mee kan komen met de getunede modernere rallyauto’s.

6 - Wat maakt deze klassieker een geschikte kandidaat voor deze rally?

De Porsche is eigenlijk niet heel geschikt. De auto heeft originele trommelremmen terwijl het tempo in de expertklasse erg hoog is, zeker gedurende de eerste dagen in de bergen. We hebben er speciale race-remvloeistof in gedaan in de hoop dat de auto het downhill onder rallyomstandigheden vol houdt.

7 - In hoeverre kunnen jullie zelf sleutelen aan de auto? Is de auto al honderd procent klaar voor de Tulpenrallye?

Eén van de voorwaarden om mee te kunnen rijden in dit soort rally’s is dat je weet hoe de auto in elkaar zit. Dan kun je of zelf sleutelen of een gerichte instructie geven aan een serviceteam. Als de serviceteams erg druk zijn, kun je blijven wachten of gewoon zelf aan de gang gaan. Dat laatste doen wij dan ook. We hebben de meest cruciale onderdelen bij ons, zoals nieuwe remvoeringen.

Porsche1
Porsche1

8 - Hoe hebben jullie je persoonlijk voorbereid op de Tulpenrallye dit jaar?

Door veel tomaten te eten.

9 - Hoe fanatiek zijn jullie? Gezelligheid of wedstrijd?

We gaan voor de wedstrijd.

10 - Hoe schatten jullie je kansen in op het winnen van deze 2015-editie?

In de expertklasse zit de top vijftien erg dicht bij elkaar. Er zijn een vijf- à zestal equipes die net weer een stukje scherper zijn dan wij, maar iedereen heeft wel eens een slechte dag. De rally is lang en het team dat zes dagen lang geen offday heeft kan winnen. In principe dus zo’n vijftien equipes! Eén foutje kan je zo maar vijf tot tien plaatsen kosten. Afgelopen jaren zaten we rond de elfde en dertiende plek in de expertklasse. Dit jaar gaan we in ieder geval voor een plek in de top tien. Wel een uitdaging met een niet geprepareerde Porsche uit 1959!