Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 9 okt 2020

Thuiswerkers opgelet, tank geen E10!

Nederlanders tanken vaker premiumbenzine. En dat is niet geheel onverstandig als je je auto weinig gebruikt. Hoewel de meningen verschillen over de nadelige gevolgen kan het hogere ethanolgehalte in E10 voor problemen zorgen als je auto echt lang stilstaat bijvoorbeeld omdat je thuiswerkt.

Tussen augustus 2019 en augustus 2020 steeg de verkoop van E5 met 20%. De verkoop van E10 daalde in diezelfde periode met 5%. Dat meldde Patrick Roozeman, directeur van Multitankcard aan de Telegraaf. Toen Autovisie in oktober 2019 bericht deden over E10, barstte de discussie over de gevolgen ervan los. De oorzaak van het vaker tanken van premiumbrandstoffen zit hem in de vermeende slechte eigenschappen van de ‘gewone’ benzine, de E10 dus. Velen waren bang dat deze de motor en het brandstofsysteem inclusief leidingen, injectoren maar ook carburateurs van met name oudere en echt sportieve auto’s zouden aantasten. Is deze angst terecht of zijn het broodje aap verhalen? We gingen in gesprek met een hoogleraar bio-economie, ANWB, BOVAG en BP leverancier van E10.

Oude Euro 95 vs. E10

Hoewel vroeger was alles beter een universele uitspraak lijkt, is hij in deze kwestie niet van toepassing. Want er zat er in de oude Euro 95 ook ethanol, maar maximaal 5%. Bij de komst van E10 is dit percentage verdubbeld. Bovag en brancheorganisatie Cumela lieten eerder al weten dat verhoging van het ethanolgehalte voor scooters en tuinmachines fatale gevolgen kan hebben voor de leidingen, maar ook voor oudere auto’s kan het voor problemen zorgen.

Stilstand is achteruitgang

Nu er massaal thuis gewerkt wordt, staan auto’s meer stil dan ooit. Dat zou al nadelig zijn, want stilstaande E10 in de tank zou niet goed zijn. De bio-ethanol trekt dan namelijk vocht aan. Hierdoor kan niet alleen corrosie optreden in de motor, maar scheidt de benzine zich binnen enkele weken in de tank al van ethanol en water. Deze ‘scheiding’ of uiteenvalling van de brandstof zou ervoor zorgen dat er ernstige vervuiling optreedt in het brandstofsysteem, sproeiers en injectoren. Bij oudere auto’s die nog carburateurs hebben, vervuilen en verkleven vlotternaalden bijvoorbeeld en dan volgt uiteindelijk lekkage.

Volgens hoogleraar bio-economie Martin Junginger is dit verhaal van uiteenvalling totale onzin. “In Brazilië rijden auto’s die zowel op 100% benzine als 100% ethanol of een mengsel van die twee kunnen rijden. Deze ‘Flexicars’ hebben weliswaar aangepaste motoren maar kunnen de brandstof in hun tank wel langer dan een paar weken bewaren”, legt de hoogleraar uit aan Autovisie.

Weinig rijden

Ondanks dat de hoogleraar zegt dat het mengsel lang goed blijft in een tank merkt de ANWB op dat het vooral mensen zijn die minder rijden die vaker premium brandstof tanken. “Vaak wordt die E5 ook geadviseerd door de pomphouder aan mensen die weinig rijden. De oude Euro 95 begint te verontreinigen na ongeveer een half jaar. Bij E10 zal dit al na 3 maanden zijn.”

“Klachten of problemen wanneer mensen toch langer dan 3 maanden E10 in hun tank hebben zijn bij ons niet bekend. Ondanks dat adviseren wij als je echt weinig rijdt iets meer geld uit te geven en E5 te tanken”, aldus de ANWB. Veel mensen die weinig rijden doen dit al. “De brancheorganisatie van de tankstations ziet dat er een toename is in de gebruikers van E5 benzine, maar dat deze mensen wel veel minder vaak tanken dat mensen die E10 tanken”, laat de ANWB weten.

Schimmels

De nadelen van E10 steken keer op keer de kop in krantenberichten, op social media en zelfs in berichten van de tankstations naar klanten. Zo laat Tankstation BP Dinteloord in een bericht aan haar klanten weten dat ethanol de groei van schimmels kan veroorzaken. “Ik heb nog nooit gehoord dat dit een probleem is, ethanol (alcohol) wordt juist gebruikt om bacteriën te doden”, reageert hoogleraar Junginger. BP bevestigt dat en laat in een reactie weten dat zij deze uitspraak van de individuele vestiging niet ondersteunen. “Bij voertuigen die rijden op benzine speelt het probleem van aantasting door micro-organismen noch bij benzine met ethanol, noch bij benzine zonder ethanol een rol”, vertelt Jacoline Poldervaart van BP.

Daadwerkelijke problemen

Waar BP en de hoogleraar het over eens zijn is de invloed van ethanol op sommige rubbersoorten, polyester, fiberglas en aluminium. Daardoor kunnen lekkages optreden aan het brandstofsysteem. Met name bij oldtimers en auto’s met meer vermogen kan E10 een probleem zijn.

Wanneer je E10 tankt sta je vaker aan de pomp. “Het verbruik van E10 ligt maximaal drie procent hoger dan dat van E5”, laat de ANWB weten. Volgens hoogleraar Junginger komt dit “door de lagere energie-inhoud van ethanol.”

Voordelen E10

Bijna alle nieuwe auto’s zijn gemaakt van materialen die wel tegen E10 bestand zijn. Ook heeft de brandstof wel degelijk voordelen. Zo is het iets beter voor het milieu omdat het van suiker en zetmeel gemaakt wordt. Dit zijn natuurlijke grondstoffen waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd.

E5

Ja, de ‘gewone’ Euro 95 bestaat nog. Hiervoor moet je echter wel over de grens naar Duitsland. Hier tank je dan ook meteen een stuk goedkoper dan in ons eigen land. Wanneer je een oldtimer hebt, heel weinig rijdt of je auto het beste gunt, kun je in Nederland ook hogere kwaliteit benzine tanken. Euro 98 is namelijk nog steeds verkrijgbaar in Nederland. Deze brandstof heeft, net als het oude Euro 95, maximaal 5% bio-ethanol.

Prestaties

Ook kan Euro 98 E5 positieve gevolgen hebben op de prestaties van je motor. “Het is de ‘Gran Cru’ onder de benzine en altijd al een luxeproduct geweest”, vertelt de ANWB. Bij lage belasting en motoren met weinig vermogen zal het verschil nihil zijn, maar als je meer van je motor vraagt kan je met een hoger octaangetal meer van je motor verwachten. Door een hoger octaangetal zal de motor minder snel gaan ‘pingelen’ (verbranden vóór de ontstekingsvonk). Hierdoor hoeft je motormanagement de ontsteking niet later te zetten om schade te voorkomen, en levert je motor dus betere prestaties.

Ook worden er bij Euro 98 E5 vaak additieven toegevoegd die betere smering en reiniging van je motor beloven. Maar wat deze additieven nou precies doen en wat de voor- en nadelen ervan zijn, roept ook weer allerlei discussie op..

Reageer op artikel:
Thuiswerkers opgelet, tank geen E10!
Sluiten