Robots, robots en nog meer robots: Tesla opent Duitse fabriek na forse vertraging
Tesla heeft na velen maanden vertraging zijn Duitse fabriek nabij Berlijn geopend. Vandaag rollen er 30 auto’s van de band. Het gaat om de Model Y Performance. De Gigafactory Berlin-Brandenburg heeft plaats voor 12.000 werknemers en produceert straks 500.000 voertuigen per jaar.
Als alles goed gaat, wordt deze fabriek met 227.000 m² de grootste van Europa. Het zal maanden duren voordat de productie volledig opgeschaald is. Uiteindelijk gaat deze Gigafactory, die ontworpen is voor de productie van de Model Y, meer dan alleen auto’s produceren.
Deze Tesla is Made in Germany
Wie een Made in Germany Tesla wil, moet een Model Y bestellen, de crossover op basis van de Model 3. Uiteindelijk zal de Duitse fabriek heel Europa van deze auto voorzien. De Chinese fabriek gaat zich richten op de Model 3. Als je een in Duitsland geproduceerde Tesla wilt kopen, kun je een Performance Model Y aanschaffen, in wit of zwart. Dit zijn in de opstartfase de enige twee kleuren die in de Duitse fabriek worden geproduceerd.
In de configurator van het merk is te zien dat de eerste Duitse modellen in april worden geleverd. Daarmee loopt de Europese fabriek voor op die in China, want Shanghai kan pas in mei leveren.
Tesla heeft grootse plannen met de fabriek. Naast voertuigen, moeten er straks ook batterijen geproduceerd worden. Die komen momenteel allemaal uit China, maar met een productiecapaciteit van 50 GWh per jaar zijn ze straks ook Made in Germany. Tesla rekent erop dat deze nieuwe Duitse fabriek meerdere innovaties zal brengen op het gebied van auto- en batterijontwerp. Het bedrijf van Elon Musk experimenteert er ook met lak en verf.
Openingsceremonie
Tijdens een openingsceremonie later vandaag, zal Tesla-oprichter Elon Musk de eerste Model Y-voertuigen die in Duitsland zijn gemaakt aan klanten overhandigen. Dat is zo’n twee jaar nadat de bouw van de fabriek begon. Bij de ceremonie is ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz aanwezig, net als de minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Tesla begon in 2020 met de bouw van de fabriek die het Amerikaanse bedrijf een eigen productiebasis geeft op de grote Duitse automarkt. Het bedrijf had eigenlijk afgelopen zomer al met de productie willen beginnen. Lokale autoriteiten namen echter hun tijd met het evalueren van de milieueffecten van de fabriek, waarbij er vooral zorgen waren over het waterverbruik.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren