Autovisie
Autovisie Nieuws 26 jun 2020

Tesla-killers: deze auto’s verslaan Tesla qua bouwkwaliteit

Dat Tesla de slechtste kwaliteitsscore behaalde in het meest bekende automotive kwaliteitsonderzoek J.D. Power verbaast ons niet. Daarmee zeggen we trouwens niet dat ze slecht zijn. Toch een reden om een lijst met Tesla-killers op te stellen.

Want tijdens onze Autovisie-tests bleek al regelmatig dat de auto’s van Tesla qua bouwkwaliteit en afwerking de concurrentiestandaard nog niet evenaren. J.D. Power bevestigt dat nu. Wij maken een top drie concurrenten die in onze Autovisie-tests bewezen Tesla-killers te zijn als het om kwaliteit gaat.

3. Porsche Taycan 4S

Porsche Taycan 4S
Porsche Taycan 4S

Ja, het klopt dat een Porsche ook in volledig elektrische vorm duurder is dan de dikste Tesla. Maar het prijsverschil is niet zo schokkend groot als je mogelijk denkt, want de Taycan 4S is er ‘al’ vanaf 109.900 euro. De duurste Model S, de Performance, kost net geen ton en als je wat opties bestelt ga je daar zomaar overheen. Voor dat geld kun je dus ook voor de ‘Porsche-experience’ kiezen. Die kenmerkt zich niet alleen door zeer sportieve rijeigenschappen waarmee het merk groot is geworden. De bouwkwaliteit is namelijk ook bulletproof. Als het gaat om de combinatie snelheid en bouwkwaliteit is de Porsche onverslaanbaar en heeft Tesla nog een uitdaging.

Dat bleek ook uit onze grote test met een Taycan Turbo S waarin we onder de indruk raakten van het bijna volledig digitale dashboard en de hoge kwaliteit van het hele interieur. Bijzonder voor een elektrische auto was ook dat de (elektrische) techniek en remmen van zeer hoge kwaliteit zijn, want zelfs op het circuit bleef de Taycan als een Porsche presteren. Tesla groeide daarin ook, maar weet hoe moeilijk het is om remmen en elektrotechniek tegen echt hoge belasting te beschermen. Het duel tussend e Tesla Model S Performance en Porsche Taycan 4S is niet alleen dynamisch, maar vooral ook qua bouwkwaliteit en materiaalgebruik 0-1. De Porsche behoort daardoor ook de tot de Tesla-killers.

2. Audi e-Tron

Audi e-Tron test
Audi e-Tron in Autovisie reportage

Als er een merk is dat keer op keer tijdens Autovisie-tests bewijst dat hun productietechniek en materiaalkeuze tot de top van de autoindustrie behoort, dan is het wel Audi. Dat is ook zo als we kijken naar het enige volledig elektrische model tot nu toe: de Audi e-Tron. Dat is een regelrechte concurrent van de Tesla Model X. Een auto die indruk maakt met zijn unieke vleugeldeuren, grote actieradius en net als elk Tesla-model profiteert van een uitstekend Supercharger netwerk, maar die de bouwkwaliteit en de gekozen materialen de Audi e-Tron niet kan evenaren.

De Audi e-Tron zit superstrak in elkaar, heeft fantastische graphics en strak vormgegeven instrumenten en een heel luxe afwerking. De sluitnaden druk je niet uit in millemeters, maar in micrometers… De aluminium decoratie is gepolijste perfectie en de actie van knoppen is tot de microgram uitgewogen en geolied. Tel daarbij een showelement met de cameraspiegels en het vlot groeiende Ionity-snelladernetwerk bij op, en deze Audi blijft ook op de andere testonderdelen niet achter. Dat bleek ook wel tijdens een reportage die we maakten met de e-Tron, de Tesla Model X en nog een paar mogelijke Tesla-killers.

1. Polestar 2

Polsstar 2 Autovisie cover
Polsstar 2

Op nummer 1 staat de volledig elektrische Polestar 2 die de concurrentie aangaat met de goedkoopste Tesla. Het eerste wat ons opviel was de veel hogere bouw- en interieurkwaliteit van deze Tesla Model 3-concurrent. “Sla een portier open en de Polestar weet zich duidelijker te onderscheiden dan een Tesla”, zo schrijft Autovisie-testredacteur Peter Hilhorst na zijn eerste testritten met de luxe Zweed. Hij is positief over het prachtig generfde hout, geurige leer, de mooie kunststoffen en een strakke afwerking.

De Polestar 2 scoort zelfs goed op het tot nu bijna exclusieve terrein van Tesla: het infotainment aan boord. “De Polestar voelt exclusief aan, straalt Scandinavisch design uit en heeft een primeur. Hij heeft namelijk een infotainmentsysteem dat voor het eerst volledig op Android draait. Dat betekent state-of-the-art software en voortdurende ontwikkeling door de techgigant”, zo lezen we in de eerste Autovisie-test. De eerste testconclusie: dit een Tesla Model 3-killer. Een van de testnotities was: “Stijgt door bouwkwaliteit en materiaalgebruik in elk geval boven de Tesla Model 3 uit.” En daarmee voert de Polestar 2 dit lijstje Tesla-killers aan.