Tesla-bestuurder rijdt slapend met Autopilot op Duitse autobahn
![Tesla Autopilot, autobahm, autobaan, slapen](https://img.autovisie.nl/images/8of0coNWIzOIGzUIVc178zfklz0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fbrecht-denil-H54mZnQua8k-unsplash-1.jpg)
Een 45-jarige Tesla-bestuurder is aangehouden op de Duitse autobahn omdat hij achter het stuur in slaap was gevallen. Autopilot was geactiveerd waardoor de auto doorreed – maar er ook geen ongeluk plaatsvond.
Hoewel de naam Tesla Autopilot doet vermoeden alsof je het stuur los kan laten en de auto het werk volledig over kan nemen, klopt dit beeld niet. Vooralsnog is de techniek enkel in staat je rijhulp te bieden en mag en kan je nooit volledig op de techniek vertrouwen.
Slapend rijden met Tesla Autopilot
De Tesla-bezitter op de Duitse autobahn bij Bamberg deed dit wel. De man was in slaap gevallen en ‘vertoonde drug typische afwijkingen’, zo stelt de Beierse politie.
![Tesla Model 3, facelift, autobahn, slapend, autopilot](https://img.autovisie.nl/images/IlvtGFvatqBrlesHf3_mALR-yH0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2F0x0-Model3_RHD_02.jpg)
De man aanhouden was niet makkelijk. Rond 12.00 uur in de middag zag een patrouillewagen de man op de autobahn rijden toen de politie een verkeerscontrole wilde doen. De man reageerde niet op de stopsignalen en het claxonneren van de politie. Toen de agenten een tijd voor de man reden zagen ze pas had hij achterover leunde met zijn ogen dicht en handen aan het stuur, en dan met 110 kilometer per uur.
15 minuten lang niet te stoppen op de Duitse autobahn
De man reed 15 minuten met politie om zich heen, en met behulp van Tesla Autopilot, totdat hij wakker werd. Bij de controle troffen de agenten stuurgewichten aan. Deze gewichten worden gebruikt om aan het stuur te hangen zodat de software denkt dat met je handen het stuurwiel stevig vasthoudt. Het systeem checkt dit namelijk door stuurinput. Als je dus aan een kan van het stuur een gewicht hebt hangen, denkt het systeem dat je zelf licht naar links stuurt. Dit naar links sturen wordt opgevangen door de software die je in de juist baan houdt.
De Tesla-bestuurder die slapend met Tesla Autopilot over de Duitse autobahn reed moet zijn rijbewijs inleveren totdat de rechtbank over zijn roze pasje en andere potentiële straffen een besluit genomen heeft.
Tesla, wat wil je nou voor Autopilot? Wél radar, géén radar, nu weer wél radar
Lees ook:
Ook interessant
-
Gratis rijden naar de halve finale in Dortmund met goedkope Tesla
-
Leasecontracten lopen af: zo weinig kost Tesla Model 3-occasion nu
-
Elon Musk roept ongeloofwaardige dingen over de Tesla Roadster
-
Elon Musk boos op Apple en bant mogelijk de iPhone bij Tesla
-
Tesla Cyberquad kost in Nederland minder dan fatbike
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Deze Tesla’s kunnen wel zelf rijden, en ze komen sneller dan je denkt
-
Schrapt Elon Musk de goedkope Model 2? Dit is het plan van Tesla
-
Tesla verliest prijzenoorlog op grootste EV-markt
-
Tesla Model S-occasion kost minder dan goedkoopste nieuwe auto
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers