Al jaren stijgen de prijzen voor bijzondere klassiekers tot grote hoogte. Dat heeft inmiddels ook zijn effect op de mindere goden. Kijk maar naar de prijs van deze Porsche 924: 28.000 euro! Maar dan verkeert ie wel in nieuwstaat.

porsche_924_alpinweiss_01


De 911 is, ondanks alle andere modellen van het merk, na ruim 50 jaar voor veel liefhebbers nog steeds de enige echte Porsche. De huidige gekte op de klassiekermarkt heeft derhalve ook zijn weerslag op de prijzen. Voor weinig een 911 aanschaffen is er niet meer bij, of het moet gaat om een 996. Die eerste geheel nieuwe 911 met watergekoelde boxermotor is bij puristen nog steeds een ondergeschoven kindje en nog voor redelijke prijzen te koop. Voor andere en oudere luchtgekoelde modellen moet diep tot heel diep in de buidel worden getast waarbij de 100.000 euro grens ook al wordt overschreden.

porsche_924_alpinweiss_02


Hoe anders was het voor de modellen met de viercilinder lijnmotor voorin. Die reeks begon in 1975 met de introductie van de 924 en liep via de 944 door tot de 968. Behalve een groep liefhebbers die de coupe met de ideale gewichtsverdeling wel op waarde wisten te schatten, zag het grote publiek deze auto's niet staan. Hierdoor bleven de prijzen relatief laag. Dat tijdperk lijkt nu ook ten einde gezien de prijzen die voor de viercilinders worden gevraagd. Toegegeven het gaat hierbij om topexemplaren maar wie had kunnen denken dat een gewone 924 nog eens 28.000 euro zou opbrengen?

De auto in kwestie wordt aangeboden door Springbok GmbH uit Isernhagen is met een kilometerstand van slechts 26.000 zo goed als nieuw. Een blik onder de motorkap zegt al veel over de uitstekende staat van de auto, het interieur doet dat helemaal. Smetteloos, onbeschadigd en niet van nieuw te onderscheiden. Zelfs het gereedschapssetje is nog helemaal nieuw. Genoeg om in het voordeel van deze 924 te pleiten dus. Aan de andere kant, het gaat hier om een gewone tweeliter 924, dus met slechts 125 pk uit 1982. En in een standaard uitvoering, dus geen special zoals Porsche die ook veel maakte, zoals de Martini en de Le Mans. Als deze trend zich doorzet, bestaat het fenomeen betaalbare Porsche straks niet meer. Dat betekent toeslaan nu het nog kan!