Suzuki Across is helemaal nieuw maar ook al jaren bekend
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2F02-Suzuki-introduceert-nieuw-topmodel-Suzuki-Across.jpg)
Suzuki introduceert vandaag een compleet nieuwe auto: de Across. Maar dat is eigenlijk een model dat we al lang kennen.
Want wie de bovenste afbeelding ziet, denkt waarschijnlijk dat we het over de Toyota RAV4 gaan hebben. Dat is in feite ook zo, want deze Across is een product van de nauwe samenwerking tussen Toyota en Suzuki. De Across is in de basis een RAV4. Dat is op zich niet gek en zulke producten zien we vaker. Maar waar zulke modellen vaak voor een andere markt zijn bedoeld, komt de Across ook naar Nederland.
Verschillen tussen Across en RAV4
Dat alles betekent dat beide auto’s vrijwel identiek zijn, qua uiterlijk en innerlijk. Uiteraard is de Across voorzien van Suzuki-emblemen en eigen type-aanduidingen. Wel verschilt de neus wezenlijk met die van Toyota. Suzuki geeft zijn Across een eigen gezicht, met platte, brede koplampen, een grote grille en andere bumperpartij. De rest van het koetswerk is identiek aan dat van de Toyota. Binnenin verraadt alleen het logo op het stuur in welke auto je zit.
De Toyota RAV4 is er met een breed motorenaanbod. De sterke SUV is er met een benzinemotor en uiteraard als volledige hybride. Later dit jaar verschijnt de stekkerhybride van het model. De Across is vooralsnog enkel leverbaar met diezelfde PHEV-aandrijflijn.
Krachtpatser
Dat betekent dat de Across verschijnt met Toyota’s 2,5 liter viercilinder. Die werkt samen met een elektromotor (40 kW), waardoor het systeemvermogen uitkomt op 306 pk. Dat zorgt ervoor dat ook de Across binnen zo’n zes seconden naar de 100 km/h sprint. Standaard wordt al het vermogen naar alle vier de wielen gestuurd.

Belangrijker voor zo’n stekker-SUV is uiteraard het elektrische bereik. De Across beschikt over een accupakket van 18,1 kWh, goed voor een elektrisch bereik van 75 kilometer. Dat is een opvallend getal. Niet omdat de Across een hoger bereik heeft dan de gemiddelde PHEV, maar omdat dat getal hoger is dan Toyota over zijn versie van de auto communiceert. Zij geven aan dat de RAV4 ‘meer dan 65 kilometer’ volledig elektrisch kan rijden.
Nieuw topmodel
De Across is daarmee het nieuwe topmodel in het gamma van Suzuki. De standaarduitrusting is daarom compleet. Voor led-verlichting, airconditioning, 19-inch wielen en een 9-inch multimediascherm hoef je daarom niets bij te betalen. Ook Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard. Net als de Toyota zit ook de Suzuki volgepropt met de laatste technologie op het gebied van veiligheid. Denk daarbij aan adaptieve cruise control, Road Sign Assist, Lane Tracing Assist, Blind Spot Monitor, Pre-Collision System en Rear Crossing Traffic Alert.

Nog iets opvallends: de Suzuki Across verschijnt eerder op de markt dan de Toyota RAV4. Aan het eind van het derde kwartaal introduceert Suzuki het nieuwe model. Prijzen maakt de importeur in de aanloop naar dat moment bekend.
Lees ook:
- Duik in de prijslijst: een Suzuki van 55.900 euro
- Suzuki Across (2021) - Nieuwe bekende - Review - Video
- Suzuki Swace is een Toyota Corolla met S-embleem
Ook interessant
-
Oude auto Carroll Shelby afgehamerd
-
Dit zijn de vijf fraaiste uitvoeringen van de iconische Renault 5
-
Blaze EV Classic is het beste alternatief voor een scooter
-
Lockdown-lol: vijf redenen waarom je je als autoliefhebber niet/wel hoeft te vervelen
-
Wankelmotor?! Deze vijf crossovers zien we in 2021 op de weg
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #2
-
Abt kan doodnormale leaseauto’s 27% meer vermogen geven
-
Bedankt, Joop Donkervoort
-
Nissan Qashqai e-power rijdt drie kilometer vol-elektrisch
-
‘Chevrolet laat in 2025 elektrische Corvette SUV zien’
-
Camper overbodig? Car camping met daktent gaat als een trein
-
‘Moderne opvolger Renault 4 heet 4Ever’