Autovisie
Autovisie Nieuws 1 jul 2020

Opvolger Volkswagen Amarok en Ford Ranger komt in 2022

De volgende generatie Volkswagen Amarok komt in 2022. In datzelfde jaar komt ook de Ford Ranger uit. Dat is geen toeval, aangezien de ontwikkeling van de twee pick-ups een samenwerkingsverband tussen de Duitsers en Amerikanen is. Ook de Caddy krijgt een Ford-broer.

Alweer in 2018 kondigden Volkswagen en Ford een samenwerking aan, maar wat het precies zou behelzen werd enige tijd later officieel bekend. Binnen de coproductie vallen echter niet alleen de ontwikkeling van de pick-ups, ook een compacte bestelauto. Daarnaast gaat Ford gebruik maken van het MEB-platform van Volkswagen voor een volgende elektrische auto.

Aangepaste Caddy

Het eerste resultaat is volgend jaar zichtbaar, een compacte bestelauto. Beide merken hebben reeds zo’n model in het programma, maar die worden afgelost door één en hetzelfde type met een afwijkende badge. Volkswagen neemt hierin het voortouw. De nieuwe Caddy krijgt vanaf komend jaar een variant met andere grille en blauwe ovaal op de koets.

Amarok en Ranger

Een jaar later is het de beurt aan de volgende generatie pick-ups. De opvolgers van de Volkswagen Amarok en Ford Ranger zijn eveneens een gezamenlijk project. Of Volkswagen de auto wederom Amarok doopt, is niet bekend. Ook de naam van de Ford-variant is nog niet bekend gemaakt. Ford levert nu twee verschillende modellen onder dezelfde naam, zij het op verschillende continenten. Waar Volkswagen de Amarok in eigen beheer ontwikkelde en maakt, daar zocht Ford al een partner om de investeringskosten te beperken. De Ranger is een coproductie met Mazda. Het huwelijk tussen de twee is echter jaren geleden gestrand en nu stopt ook de samenwerking op het gebied van de pick-ups. Mazda is in zee met Isuzu gegaan.

ford_transit_custom_sport_van_1

Transporter en Transit

Een derde productlijn behoort eveneens tot het gezamenlijke ontwikkelingsplan. Het betreft een ‘ééntons van’, een model à la de Transit van Ford en de Transporter van Volkswagen. De Duitsers houden de ontwikkeling, productie en verkoop van de Multivan, Caravelle en California in eigen hand.

Ford Focus RS

Buiten de bedrijfswagens volgt een personenauto. Op basis van Volkswagens MEB-architectuur verschijnt een Ford. Sta er niet raar van te kijken als dat de opvolger van de Focus RS wordt, een elektrische hot hatch dus. De Amerikanen mogen de MEB-auto alleen in Europa verkopen. Ford heeft geen rechten om de auto elders in de wereld aan te bieden.

Eerdere samenwerkingsverbanden

Als het gaat om bedrijfswagens werkt Volkswagen al jaren samen. De verre voorvader van de Amarok, de Taro, was een samenwerking met Toyota (Hilux) en de LT werd samen met Mercedes en later MAN gedaan. Het Volkswagen-concern heeft enkele jaren terug zelfs gekeken of het de bedrijfswagens ook onder Skoda-label moest uitbrengen. In een ver verleden werd de Skoda Felicia Pickup als Volkswagen verkocht, zij het in een beperkt aantal landen.