Deze superzeldzame McLaren F1 LM-Spec moet $23 miljoen opleveren
![](https://img.autovisie.nl/images/Y47Jk5Vh7fwYzEU9ADs5uV6f590=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1994-mclaren-f1-lm-specification-_7.jpg)
Veilinghuis RM Sotheby’s hoopt dit jaar zowel de Pebble Beach-show als veel geld te stelen met deze McLaren F1 LM-Spec uit 1994. Hij moet $23 miljoen opleveren.
![](https://img.autovisie.nl/images/Xc1VPkyw12yGdi05lhI4DzWeak0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1994-mclaren-f1-lm-specification-_8-e1563886258909.jpg)
Van de McLaren F1 zijn er in totaal maar 106 gemaakt. Iets minder dan de helft hiervan mocht de openbare weg niet op omdat ze in race-specificatie werden geleverd. De overige 64 mochten dat wel. Dat maakt een straatlegale McLaren F1 op zich al erg zeldzaam. Maar de F1 waar we het hier over hebben, is er één van de twee die er ooit met de LM-Spec zijn afgeleverd. Dit zijn originele F1’s die op een later moment terug zijn gegaan naar de McLarenfabriek om daar de Le Mans Specification-uitrusting te krijgen. Een onderdeel daarvan was een krachtigere 6,1 liter BMW V12 met 689 pk, in plaats van de standaard 627.
Grote vleugel
Naast de krachtigere motor schroefde McLaren ook nog een andere uitlaat en twee extra radiatoren op de auto. Optisch bestond de LM-Spec ook uit een ‘high downforce-kit’. Deze bevatte onder andere de grote vleugel en bumpers met grotere luchtgaten en een andere vormgeving. Daarnaast werd ook de vering van deze auto omgewisseld voor een set die beter geschikt is om mee te racen en kreeg hij 18 inch velgen in plaats van de standaard 17 inch.
![McLaren F1 LM-Spec](https://img.autovisie.nl/images/uMsfPpRcWCQWCsszdCaJbQrCw_A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F1994-mclaren-f1-lm-specification-_17.jpg)
Maar het grootste voordeel van deze auto is dat hij wel alle goodies van de Le Mans-winnende auto mee kreeg, maar niet het uitgeklede interieur. Sterker nog, de LM-Spec heeft meer gemakken dan een standaard F1. Zo kan er in deze auto ook naar de radio geluisterd worden, waar standaard alleen naar cd’s geluisterd kon worden. Ook werd de airco verbetert en kreeg de auto andere koplampen met modernere technologie en een ander stuurwiel. De bekleding werd uitgevoerd in luxe beige leer.
Veilingblok
De auto met chassisnummer 018 (de andere LM-Spec die vorig jaar werd verkocht heeft nummer 073) rolt met 21.439 kilometer op de klok het veilingblok op. Een aardige kilomterstand, omdat de vorige eigenaar zo dapper genoeg was om met deze F1 maandelijks op pad te gaan. RM Sotheby’s hoopt er tussen de $21 en $23 miljoen voor te vangen. Het veilinghuis denkt dan ook dat het een van de duurste auto’s van het evenement zal zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?