Audi Q3 Sportback: een nieuwe sportiever ogende Q3
![Audi Q3 Sportback](https://img.autovisie.nl/images/kuZgoNzVEB4m-nMPmld_Rrd6cd0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa199744_large.jpg)
In het aanbod van Audi miste nog een sportieve SUV-Coupé. Nu niet langer, want de Duitsers komen met de Audi Q3 Sportback. Dat is een Audi Q3, maar dan met een lagere daklijn.
![Audi Q3 Sportback](https://img.autovisie.nl/images/6RymRKytpIpeiE6nY6NG6eqkHgg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa199719_large-e1563951087903.jpg)
De sportieve SUV-Coupé bestaat al jaren. BMW heeft er een paar met de X6 en de X4 en Mercedes doet hetzelfde trucje met de GLC Coupé. Maar Audi bleef op dit gebied hopeloos achter. Alle SUV’s van het merk waren ook echt SUV’s, met rechte daklijnen en een normale achterklep. Maar sinds vandaag horen de Ingolstadters ook bij de sportieve SUV-Coupé-club met de Audi Q3 Sportback.
Verschillen
Echt veel verschillen tussen de normale Q3 en de Sportback zijn er niet. Het komt neer op een lagere daklijn aan de achterkant en wat sportiever ogende bumpers en grille. Oh, en hij is ietsjes groter dan de Q3: 16 mm langer om precies te zijn. Om de sportieve looks wat kracht bij te zetten ligt de Sportback 29 mm dichter op het wegdek dan zijn minder sportieve broertje.
![Audi Q3 Sportback](https://img.autovisie.nl/images/L2ORnbJYewZGx1gq2lAnM1m43DI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa199754_large.jpg)
Ook op het gebied van motorisering komt er veel overeen met de huidige Q3. Het grootste verschil hierin is dat de Sportback in twee dieselmotoren leverbaar is, waar de gewone Q3 er maar een tot zijn beschikking heeft. Uiteindelijk zal de Audi Q3 Sportback geleverd kunnen worden met de 45 TFSI (tweeliter benzine met 230 pk) en de 35 TDI (tweeliter diesel met 150 pk). Later komt hier de 35 TFSI (1,5 liter benzine met 150 pk). Deze laatstgenoemde heeft ook actieve cilinderuitschakeling en heeft een mild-hybride element waardoor hij kan ‘zeilen’.
Zeilen
Bij het ‘zeilen’ wordt de motor losgekoppeld van de aandrijflijn terwijl de auto tussen de 40 en 160 km/h rijdt. Op dat moment pakt het 48-volt systeem de voeding van de boordelektronica over voor enkele seconden. Als de accu leeg is, dan springt de motor weer aan en gaat het normale rijden verder. Audi claimt dat hierdoor tot 0,4 liter brandstof per 100 kilometer bespaard kan worden.
Als laatste komt er een 40 TDI (tweeliter diesel met 190 pk). Alle Sportbacks, op de 35 TDI na, worden standaard geleverd met quattro en automatische zeventraps S tronic-transmissie. De Audi Q3 Sportback is vanaf deze herfst leverbaar. De lancering wordt gevierd met een speciale ‘edition one’-uitvoering. Prijzen maakt Audi later bekend.
Naast al het uiterlijke vertoon komt Audi ook met een daadwerkelijk sportievere Q3 Sportback. Het merk werkt namelijk aan een Audi RSQ3 Sportback die later dit jaar aan het publiek getoond gaat worden.
Een jaar geleden wist redacteur Sjoerd van Bilsen al te vertellen dat de Q3 Sportback eraan zat te komen. Alleen had Audi destijds nog het plan om hem als Q4 in de markt te zetten.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?