Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 4 mrt 2020
Leestijd: 2 minuten

Subsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s is een feit

Het gaat gebeuren: particulieren kunnen vanaf dit jaar een subsidie aanvragen als ze een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanschaffen. Dat meldden we al eerder, maar het besluit is nu definitief.

Vanaf 1 juli kunnen particulieren een aanvraag doen om een subsidie van 4000 euro voor een nieuwe, of 2000 euro voor een gebruikte EV te ontvangen. De regeling moet elektrisch rijden voor particulieren makkelijker maken.

Voorwaarden

Er zitten wel wat voorwaarden aan zo’n subsidie-aanvraag. De oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto moet tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen. Het originele elektrische bereik van het model moet minimaal 120 kilometer bedragen. De subsidie is in combinatie met zowel koop- als private leaseconstructies aan te vragen. Voorwaarde is dat de auto enkele jaren in Nederland en bij dezelfde eigenaar blijft. Eindigt de leaserijder zijn contract binnen vier jaar, dan stopt ook de subsidie die in dat geval maandelijks wordt uitbetaald. Eigenaren die hun EV hebben gekocht en de auto binnen drie jaar verkopen, betalen een deel van de subsidie terug.

Om fraude te voorkomen keert de overheid de subsidie alleen uit als de elektrische auto wordt gekocht of geleast via een erkend bedrijf. Bovendien kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat prijzen van EV’s de komende jaren zullen dalen, loopt ook de subsidieregeling voor nieuwe elektrische auto’s de komende jaren terug. Het bedrag van tweeduizend euro voor gebruikte elektrische auto’s blijft naar verwachting wel gewoon staan. Om mensen te stimuleren een tweedehands EV te kopen en hen meer zekerheid over de gebruikte batterij te geven, werkt Bovag aan een uniforme batterijcheck.

Klimaatakkoord

De subsidie voor elektrische auto’s komt voort uit de afspraken in het klimaatakkoord. Daarin is bepaald elektrisch rijden financieel te stimuleren met een bedrag van ongeveer 250 miljoen euro, tot 2025. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat met deze subsidie het maximale bedrag is gebruikt en dat er dus geen extra geld voor andere subsidies is.

Tegelijkertijd zijn de bijtellingsregels rondom elektrisch rijden op de schop gegaan. In Autobrief II stond dat het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in de periode 2016-2020 4% bedroeg, maar dat is dit jaar al opengebroken. Wie nu zakelijk een EV rijdt en deze ook privé gebruikt, betaalt vanaf dit jaar alweer 8% bijtelling. Het percentage loopt ook de komende jaren nog op.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.