Hyundai Prophecy is wonderschone Koreaan
Wie de Prophecy voor het eerst ziet, zal denken dat het een concept van Franse of Italiaanse makelij is. Maar niets is minder waar, want het studiemodel wordt gepresenteerd door het Koreaanse Hyundai.
Die gedachte is trouwens helemaal niet gek. Het designteam van Hyundai wordt namelijk aangestuurd door de Belgische Luc Donckerwolke. Op zijn cv staan onder andere Lamborghini, Bentley en Audi. Daar past Hyundai inmiddels ook prima tussen, omdat het Koreaanse merk ons de afgelopen tijd heeft verrast met heel fraaie studiemodellen zoals bijvoorbeeld de 45 Concept. Maar waar dat eerbetoon aan de vroegere Pony Coupé veel scherpe lijnen heeft, is de Prophecy heel vloeiend en glad. Donckerwolke kreeg daarbij hulp van een team gerenommeerde en ervaren ontwerpers, die ‘de band tussen mens en auto willen versterken’. Marketingpraat van de hoogste orde, maar in dit geval misschien wel een heel klein beetje waar.
DS
De Prophecy Concept is als een gladgeslepen steen, met een prachtige aflopende daklijn die een bijna ‘DS-achtige’ vorm heeft. De wielen staan dicht op de hoeken van de auto, waardoor het geheel een dynamisch aangezicht krijgt. Het aantal lijnen is daarbij tot een minimum gehouden.
Belangrijker is misschiel wel het feit dat de vormgeving zorgt voor uitstekende aerodynamica en daardoor dus een lage luchtweerstand. Dat is zeer gunstig voor elektrische auto’s, omdat een gladde en aerodynamische koets een zeer positief effect heeft op het verbruik en dus het bereik van een EV. Hyundai toont dat momenteel al aan met de Ioniq, die door zijn carrosserie een cW-waarde van 0,24 heeft. De proppellervormige wielen op de Prophecy zorgen er bovendien voor dat de luchtstroom buiten de wielkasten wordt gehouden. Informatie over een mogelijk accupakket, het bereik of stroomverbruik deelt Hyundai niet.
De rest van het exterieur is verfraaid met pixelverlichting (voor en achter) die we ook al op de 45 Concept zagen. Dat type verlichting wordt overigens de signatuur van alle toekomstige Hyundai-modellen. De techniek is in het geval van de Prophecy ook in de transparante achterspoiler verwerkt.
Stuurwiel
Door de lange wielbasis en de uitgestrekte cabine is er binnenin de auto genoeg leefruimte voor vier inzittenden. De Prophecy heeft ook zogenaamde ‘suicide doors’, de B-stijl ontbreekt. Opvallend is verder de afwezigheid van een stuurwiel: de Prophecy bevat twee joysticks die naar links en rechts zijn te bewegen. Daarmee is de auto volgens zijn ontwerpers ‘intuïtiever te bedienen’, al trekken wij onze twijfels. Hebben we niet al ruim een eeuw lang onze handen aan een rond stuurwiel? Wel zorgt het ontbreken van een stuur voor een clean interieur, dat eigenlijk alleen een horizontaal, gebogen display bevat.
Ambitieus
Hyundai heeft ambitieuze plannen als het gaat om geëlektrificeerde voertuigen. De komende jaren wil het zijn geëlektrificeerde programma namelijk uitbreiden tot 44 voertuigen. Het bedrijf heeft als doel per jaar meer dan 670.000 elektrische voertuigen (batterij en waterstof) te verkopen. Aan het eind van dit jaar zal meer dan 75% van het Europese Hyundai-aanbod een vorm van elektrificatie hebben. Mede daardoor verwacht de fabrikant in 2020 80.000 volledig elektrische voertuigen in ons continent te verkopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024