Elektrische Fiat 500E nu ook voor ons

De Fiat 500 heeft een nieuw jasje, al zou je denken dat de Italiaanse autobouwer naar een Turkse naaister is geweest om alleen de knoopjes te verzetten. Hij oogt als de vorige editie. Toch, hij is zes hele centimeters langer en breder. De fabrikant presenteert de nieuweling eerst als elektrische 500E.

Jawel, Fiat gaat met de 500 wéér elektrisch. Dat vraagt voor menigeen om uitleg, want de 500E heeft nooit op de Nederlandse prijslijst gestaan, dan wel de Italiaanse fabriek verlaten. Fiat heeft de elektrische 500E op basis van het bestaande model wel ontwikkeld. Hij was er echter alleen en speciaal voor twee Amerikaanse Staten. De productie van de elektro-auto had zelfs aan de andere kant van de Atlantische Oceaan plaats, in een Mexicaanse fabriek van Fiat Chrysler Automobiles om precies te zijn. Ondanks dat de 500E nergens anders ter wereld werd verkocht, zijn er momenteel 924 exemplaren in Nederland geregistreerd. Twee jaar terug waren dat er ‘slechts’ 250.

Als Cabrio

De nieuwe editie gaat officieel in Nederland en andere Europese landen in de verkoop. Daartoe bouwt Fiat de 500E nu in Italië. Van de band rolt eerst de open variant, die officieel 500C heet. Het is een nieuwe combinatie voor het merk, een elektro-aandrijflijn en een open dak. Dat is niet eerder getoond, want de Amerikaanse 500E was er alleen als hatchback. Voor het nieuwe type heeft de autobouwer een nieuw platform ontwikkeld, waarbij de wielen in alle richtingen verder uit elkaar staan. De koets an sich is zes centimeter langer en zes centimeter breder. De wielbasis groeide eveneens, zij het met slechts twee centimeter.

Wimperdesign

In het hertekende koetswerk bevindt zich in het rechter achterscherm de aansluiting voor een Combo 2-stekker. Die poort is niet het enige herkenningspunt van de nieuwe 500. Het front is stomper doordat de neus verticaler staat. Voorop prijkt nu een 500-logo in plaats van een Fiat-embleem en de lichtunits worden gedeeld door de motorkap. Waar de ovale lampen tot op heden onder de motorkap vielen, is nu een deel van de unit in de klep geïntegreerd. Fiat spreekt van een ‘wimperdesign’.

UConnect-infotainmentsysteem

Binnenin introduceert Fiat een vernieuwd dashboard met een verbeterd UConnect-infotainmentsysteem met 10,25 inch aanraakscherm. Het kost volgens de fabrikant slechts 5 seconden voordat de telefoon na het instappen met het systeem is verbonden. De smartphone dient gebruikt te worden voor navigatie. Het connectiviteitsplatform werkt draadloos met Apple Carplay en spoedig ook met Android Auto. Wie voor de Telematic Box Module kiest, krijgt functionaliteiten in de vorm van een wifi-hotspot, een diefstal-hulpservice, een autocontrolesysteem en een app om de laadstatus te bekijken en de geparkeerde 500E te zoeken.

42 kWh-batterij

De 500E  heeft onder het bolle neusje een 87 kW sterke elektromotor hangen en het accupakket heeft een plaatsje gekregen in de bodem van het voertuig. De batterij heeft een capaciteit van 42 kWh en daarmee moet de 500E een afstand kunnen afleggen van ongeveer 320 km. De topsnelheid regelt Fiat elektronisch af op 150 km/h. Voor de gebruikelijke sprint van 0-100 km/h dien je uit te gaan van een seconde of negen. Voor het rijden biedt Fiat drie verschillende modi, Normal, Range en Sherpa. In laatstgenoemde stand schakelt de elektronica de airconditioning en stoelverwarming uit om het aantal stroomverbruikers te minimaliseren. Tegelijkertijd reduceert de elektronica de topsnelheid van de open vierzitter tot 80 km/h. In de Range-modus werkt het stroompedaal ook als rem, al moet je dat niet letterlijk nemen. Voor het tot stilstand brengen van de 500E dien je onveranderd het rempedaal te gebruiken, maar door de mate waarin je het stroompedaal laat opkomen, remt de auto af. Deze one-pedal functie is niet in de Normal- en Sherpa-standen beschikbaar.

Mild hybride

Fiat start de levering van de 500E later dit jaar. De uitvoeringen met de bekende benzinemotoren blijven leverbaar. Ondanks introduceerde Fiat voor de 500 nieuwe mild hybrideversies.