Autovisie
Autovisie Nieuws 1 jun 2022

Stekker en turbo voor compleet nieuwe Lexus RX

Met de komst van de vijfde generatie introduceert Lexus voor het eerst een stekkerhybrideversie van de RX. Daarmee volgt de SUV zijn kleinere broer NX. Maar er is meer motorisch nieuws. Het Europese topmodel verschijnt nu ook met een turbomotor, natuurlijk in combinatie met hybridetechniek.

Volgend jaar viert de Lexus RX zijn 25e verjaardag en die geboorte ging nog niet gepaard met hybridetechniek waar het merk nu om bekend staat. Pas vanaf de tweede generatie in 2005 bracht Lexus een geëlektrificeerde aandrijflijn in de grote SUV. Nu met de vijfde generatie zet Lexus de volgende motorisch stap. De stekkerhybridetechniek maakt zijn intrede. Voor de Japanners is de plug-in hybride-aandrijflijn nog altijd nieuw, al heeft de RX niet de primeur. De NX ging de RX voor. Dat de fabrikant de lijn doortrekt is logisch. De NX en RX delen de technische basis. Het enige verschil is de wielbasis en de spoorbreedte van de twee modellen.

RAV4 en Across

De plug-in hybride-aandrijflijn is geen onbekende. Feitelijk is de krachtbron gelijk aan die in de Toyota RAV4, die ook in de Suzuki Across hangt. De benzinemotor kent een slagvolume van afgerond 2,5 liter, waaraan een elektromotor is gekoppeld. Het systeemvermogen ligt op 306 pk. Lexus gaat ervan uit dat met een geladen 18,1 kWh-accupakket een elektrische actieradius van zo’n 65 km kan worden gehaald. O ja, de stekkerversie draagt de naam RX450h+. Dat plus-symbool staat voor de stekkeraansluiting.

Stekkerhybride

De Japanners komen niet met louter stekkerhybrides, ondanks dat die aandrijflijn een ultra lage CO2-waarde kent en dus veel financieel voordeel biedt. Naast de 450h+ komen een 350h en 500h beschikbaar. De RX350h heeft eveneens een 2,5 liter viercilinder onder de kap. De krachtbron levert echter ‘slechts’ 245 pk/335 Nm. Het RX500h gedoopte topmodel krijgt een 2,4 liter viercilinder. Het fractioneel kleinere blok beschikt over een turbo, wat een primeur binnen Lexus’ hybride-aandrijflijnen is. Mede daardoor bedraagt het systeemvermogen 371 pk, waarvan netto 80 kW op conto komt van de tussen de motor en automaat geplaatste elektromotor.

Lager maar breder

Lexus plaatst de aandrijflijnen in een nieuw platform. Althans, voor de RX is de bodemsectie nieuw. Het GA-K-platform vormt al de fundering voor de kleinere NX. Voor de grote broer is de architectuur verstevigd, terwijl de wielbasis met 6 cm is toegenomen. Ondanks de specifieke aanpassingen is de bodemsectie lichter dan voorheen, en wel 90 kg. Een en ander is bereikt door gewicht uit de carrosserie te halen. Het dak ligt een volle centimeter lager en de afstand tussen de bumpers is ongewijzigd. Daarentegen neemt de breedte met 2,5 cm toe. Binnen de afmetingen biedt de RX plaats aan vijf personen. In vergelijking met de huidige RX plaatst Lexus de achteras 6 cm verder naar achteren, waardoor de achteroverhang met 6 cm afnam. Lexus geeft aan dat de laadlengte van de bagageruimte met omhoog staande 40/20/40-achterbankleuning met 5 cm toeneemt.

Elektrisch bedienbare deuren

Toegang tot de bagageruimte wordt geboden door een klep die zich automatisch laat bedienen. De elektrische vergrendelbare deuren dien je wel handmatig te openen en sluiten – het is immers geen Rolls-Royce.

Het interieur kent nieuw ontworpen stoelen, een dashboard met 14 inch groot infotainmentsysteem. Voor de liefhebber is er interieurbekleding van synthetische leersoorten. De topversies komen met een Mark Levinson Premium Surround Sound systeem met 21 speakers. Optioneel beschikt de RX over een digitale achteruitkijkspiegel, terwijl ook een 360 graden parkeercamera en een inparkeersysteem voorhanden zijn. Dat de fabrikant het Lexus Safety System+-systeem aanbiedt, spreekt voor zich.

Lexus RX op de markt

Lexus geeft nog niet aan wanneer de levering start. De prijzen van de 4,89 meter lange, 1,92 brede en 1,71 meter hoge RX zullen richting de marktintroductie bekend worden gemaakt.

Video Lexus RX

Meer weten over de Lexus RX350, RX350h, RX450h+ en RX500h? Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen vertelt je wat je nergens anders leest.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.