Autovisie
Autovisie Nieuws 5 sep 2021

Smart Concept #1 is elektrische SUV en komt in 2023

Een SUV van Smart stond al enkele jaren geleden op de agenda, maar het toenmalige management van Smart trok op het allerlaatste moment de stekker uit het project. De fabrikant gaat nu in de herkansing. De volgende generatie Smart-modellen trapt af met een SUV, die we nu te zien krijgen als Concept #1.

Als studiemodel Concept #1 presenteert Smart op de IAA in München een concept car van een Sports Utility Vehicle. Daarna zullen andere modellen volgen, al geeft de autobouwer in gesprek met Autovisie niet aan wat we precies kunnen verwachten. Vast staat dat er een hatchback tussen zit. Daarnaast blijft Smart het stadauto-concept trouw. In alle gevallen is er sprake van elektrische aandrijflijnen.

Chinese aandeelhouder

De nieuwe generatie Smart-modellen komt dit maal voort uit een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Geely, zoals de Duitse eigenaar voor de bestaande editie ook een samenwerkingsverband zocht. Het verschil met de coproductie met Renault is echter dat Geely mede-eigenaar is. De Chinese partij bezit de helft van de aandelen van Smart, waardoor de fabriek in het Franse Hambach van de hand heeft gedaan. De in China te bouwen ‘Concept #1’ staat op een platform van Geely. Mercedes-Benz heeft de verantwoording voor het in- en exterieurdesign op zich genomen.

Smart krijgt eindelijk zijn SUV, dit wordt hem!

Geely neemt belang van vijftig procent in Smart

Korter maar ruimer dan Mercedes GLA

De SUV lijkt in niets op de bestaande Fortwo en Forfour, maar die modellen zijn dan ook afgeleid van de Renault Twingo. Dit keer had Smart de vrije hand. Volgens de verantwoordelijke exterieurdesigner Robert Lesnik resulteerde die vrijheid in veel enthousiasme binnen het ontwerpteam. “We hoefden niet rekening te houden met wat achter ons ligt”, stelt Lesnik. Toch tekenden de heren en dames de Concept #1 in de geest van het merk, dus met veel speelse lijnen. De totale lengte is korter dan de GLA, die in zijn nieuwste gedaante van bumper tot bumper 4,41 meter meet. Hij zou echter ruimer zijn dan het Mercedes-model. De daadwerkelijke lengte van de Concept #1 en de definitieve uitgave is 4,29 meter op een wielbasis van 2,75 meter.

Autodesk VRED Professional 2021

Verlichte ‘grille’

De daklijn ligt op hetzelfde niveau als die van de Mercedes GLC, zo geeft Lesnik aan. Het hoogste punt is 1,70 meter boven het asfalt. Het loopt lang verticaal door, maar door de belijning van de C-stijl krijgt de vijfdeurs SUV een coupé-touch. Het front van de Concept #1 oogt vriendelijk. In plaats van een grille heeft de auto een verlicht paneel. De autobouwer zal dat ook op het productiemodel introduceren. Het ontwerp zoals die er nu staat vormt de basis van het nieuwe Smart-dna, zo vertrouwt hij Autovisie tijdens een preview enkele maanden geleden toe. Hoewel het exterieur nagenoeg definitief is, daar staat het interieur nog wat verder van het definitieve ontwerp. DE T-vorm blijft. De twee A-stijlen zijn met elkaar verbonden en centraal in het dashboard staat het grote infotainmentscherm, waarmee je vrijwel alle functies zal bedienen. Onder het glazen panoramadak kunnen vier tot vijf personen plaatsnemen.

Leeg vel papier

Voor het ontwerp van de Concept #1 werd vanaf een leeg vel papier gestart. Ook het platform is volgens Lesnik compleet nieuw. Het is door de Chinese aandeelhouder bedacht en uitgewerkt. De specificaties zijn nog niet bekend. De autobouwer doet daar in een later stadium uitspraken over. De definitieve SUV wordt al spoedig getoond. De presentatie volgt in 2022, maar de Europese marktintroductie staat voor 2023 gepland.