Skoda Vision 7S is niet zomaar een studiemodel
Als een fabrikant een studiemodel presenteert, wil het bedrijf graag een boodschap vertellen. Zo ook Skoda met de Vision 7S. Het is een ‘visie’ op de toekomstige modellen van het merk. Niet dat het model aangeeft dat alle Skoda’s SUV’s worden, maar het lijnenspel van onder andere het front en de achterzijde zullen we op meerdere types terug zien. O ja, de auto an sich komt ook.
De Vision 7S is de toekomst. Op het studiemodel introduceert de autobouwer een nieuw familiegezicht. De Tsjechische Volkswagen-dochter noemt het Tech-Deck, een fancy naam voor een ontwerp dat opgebouwd is uit feitelijk T-elementen. Bekijk de foto’s maar. Dan valt de T-vorm in het front en de achterzijde meteen op. De voorste lichtunits zijn opgebouwd uit smalle lichtstrips. De hoofdverlichting is in verticale richting aanwezig, de dagrijverlichting is ondergebracht in horizontale lijn. Tezamen vormen de elementen een T. Ook aan de achterzijde speelt Skoda met de led-strips, die dan als een T ogen. Eerder koos Skoda juist voor de C in het achterlichtontwerp. De T zie je ook terug in de camera’s die de buitenspiegels vervangen.
Schouderpartij
De schouderlijn krijgt bij Skoda een eigen naam, Tornado. Deze signatuur vormt de scheidslijn tussen het plaatwerk en de zijramen en moet de schouderpartij extra accentueren. De Tsjechen benadrukken het vlakke dak als onderdeel van de nieuwe designstijl. In het geval van de Vision 7S loopt de daklijn lang horizontaal door. Op de Vision 7S heeft Skoda de D-stijl opgebouwd uit driehoeken. Of die stijl specifiek voor de concept car is of dat het op alle toekomstige Skoda’s terugkeert, is niet bekend. Daarvoor is het wachten op onder andere de nieuwe Superb en Kodiaq waaraan de ontwikkelingsafdeling van Skoda momenteel hard werkt, alsmede de opgefriste Octavia. De Vision 7S zelf gaat ook richting het productiestadium. De Tsjechen maken zelden een studiemodel zonder de intentie te hebben de auto uit te brengen. Aan de productieversies van bijvoorbeeld de Rapid, Enyaq en Superb gingen studiemodellen aan vooraf. De definitieve auto komt tezamen met een stadsauto en een compacte SUV.
De Vision 7S zou je binnen het bestaande leveringsprogramma boven de Enyaq moeten positioneren en kunnen zien als de elektrisch aangedreven vervanger van de Kodiaq. Hoe groot de auto is, geeft Skoda niet op. Op basis van de foto’s is het lastig inschatten. De Tsjechen zetten de Vision 7S op grote wielen, 22 inch om precies te zijn, en accentueren het schoeisel middels brede opzetstukken op de wielkasten. De in zwart uitgevoerde dorpels moeten de auto optisch hoger doen lijken, terwijl ook de bodemvrijheid dan groter lijkt. De hoekige carrosserielijnen geven de conceptauto een stoer voorkomen. Skoda geeft aan dat de nieuwe designtaal vanaf volgend jaar wordt uitgerold. Dan komt het eerste nieuwe model met de vormtaal op de markt.
Skoda-naamplaatje
Naast de nieuwe designtaal grijpt Skoda het studiemodel aan om zijn nieuwe merkwapen te introduceren. De fabrikant kiest een andere stijl voor het Skoda-naamplaatje. De uitgeschreven naam staat op de voor- en achterzijde en in het interieur. Het bekende merkwapen, bestaande uit de wereldbol-cirkel met daarin de gevleugelde pijl, is nergens afgebeeld. Het lijkt alsof Skoda van dat aloude merkwapen afstapt. Op de dorpelsierlijsten staat geen Skoda, maar Vision 7S. Dat tref je alleen op het achterste deel van de strip af, die met alle vier de deuren open direct zichtbaar is. Skoda kiest voor de in tegengestelde richting te openen deuren.
Op de productieversie van de Vision 7S verdwijnt de deurconstructie. Want in vergelijking met de traditionele deuren te zwaar, te complex en minder veilig. Voor een studiemodel zijn ze noodzakelijk om zo het interieur uitstekend te kunnen presenteren. En dat leefcompartiment is belangrijk binnen de conceptauto. De Tsjechen hebben nieuwe ideeën voor het interieur en dat laat het merk graag zien. Zo staat op de middentunnel een kinderzitje, bevindt op het dashboard een label met welkomsboodschap, zijn de voorstoelen te draaien, schuift het dashboard desgewenst naar voren, is de vloer van gerecyclede banden vervaardigd, bestaat de bekleding uit 100% polyester en kan het touchscreen een kwartslag draaien. In hoeverre dit allemaal in productie gaat, is niet bekend. De fabrikant kijkt er wel naar.
Elektrische aandrijflijn
Duurzaam telt ook hier en de fabrikant trekt dat door in de aandrijflijn van de Vision 7S. De auto beschikt over een elektrische aandrijflijn. Over het vermogen wordt niet gesproken. Skoda legt de nadruk op de grootte van het accupakket. De capaciteit bedraagt 89 kWh en de batterij laat zich tot 200 kW laden. Met een volle accu zou -op papier- meer dan 600 km kunnen worden afgelegd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland