Het management van Skoda wil nieuwe afzetgebieden betreden. Zelfs de Amerikaanse markt wordt onderzocht en dat terwijl het moederconcern daar voor de tweede maal in enkele decennia gezichtsverlies lijdt.

skoda_VisionSskoda_VisionS


Volkswagen ligt in Amerika onder vuur vanwege de sjoemelsoftware en het is niet de eerste keer dat de Amerikanen niet zo 'happy' zijn met de Duitse autobouwer. Jaren geleden betrof het een probleem met ongewild accelererende Audi's, waarop de autobouwer tamelijk laconiek reageerde. Het zette destijds kwaad bloed bij de Yanks. En nu is Volkswagen nog altijd verwikkeld in de nasleep van 'Volkswagengate'. Maar desalniettemin gaat de Skoda-top onderzoeken of de Verenigde Staten een interessante markt is voor de Tsjechische Volkswagen-dochter.

Veroveren

Skoda onderzoekt meerdere markten, niet alleen de Verenigde Staten. Skoda wil groeien, zo geeft het management aan. Het Volkswagen-merk heeft een goede positie op de Europese markt weten te veroveren en staat na de Chinese marktintroductie in 2007 ook daar stevig op de kaart. Dus er dient te worden gekeken waar het merk verder kan groeien. De Tsjechen hebben zich altijd ten doel gesteld om de verkoop te verdrievoudigen tot 1,5 miljoen verkopen in 2018. De afzet groeit momenteel niet zo hard als enkele jaren terug. Vorig jaar wist Skoda 1.055.500 auto's te verkopen, waar in 2014 exact 1.037.200 auto's werden afgeleverd.

skoda_octavia_rs_24skoda_octavia_rs_24


Kodiaq Coupé

Voor de extra groeispurt heeft Skoda nieuwe markten nodig, aangezien de Europese markt redelijk stabiel is en de Chinese markt minder hard groeit in vergelijking met vorige jaren. In de bestaande markten kan Skoda nog wel terrein winnen door nieuwe segmenten te betreden. Met de later dit jaar te introduceren Kodiaq stappen de Tsjechen al in de klasse van de medium-SUV's, maar daar blijft het niet bij. De Tsjechische Volkswagen-dochter wil meer. Het merk werkt al aan een coupé-variant van de Kodiaq. Daarnaast komt het merk komend jaar met een nieuwe Yeti, die 15 cm groeit. Ook een kleinere SUV staat op de agenda.

De drie SUV's komen er niet met het oog op een marktintroductie in Amerika. Het trio zal in Europa en China nieuwe klanten moeten aanspreken.