Skoda Mountiaq: terreinmonster uit oogpunt van studenten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmountiaq_34front.jpg)
Elk jaar laat Skoda studenten van haar eigen beroepsopleiding een auto ontwikkelen. Dit keer kwamen de 35 leerlingen met de Skoda Mountiaq: een heftig aangepakte versie van de Kodiaq.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmountiaq_34front.jpg)
Dit jaar mocht het studententeam aan de Skoda School in het Tsjechische Mladá Boleslav aan de slag met een Kodiaq. Ze mochten ermee doen wat ze wilden, zolang er maar een eindproduct van hoge kwaliteit uit zou komen. Dit was acht maanden geleden. Vandaag presenteerden de leerlingen hun eindproduct: de Skoda Mountiaq.
Skoda Montiaq vakwerk
Laten we gelijk maar met de deur in huis vallen: nee, Skoda neemt deze goed uitziende pickup niet in productie. Of tenminste, vooralsnog niet. We kunnen altijd blijven hopen, maar het merk laat weten dat het hier gaat om een one-off. Gelukkig kunnen we het eens zijn over het feit dat de studenten vakwerk hebben afgeleverd. Het doel van de auto, het tonen van kwaliteit van de opleiding, is volgens de leraren ook zeker weer bereikt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmountiaq_34rear.jpg)
Om het doel te behalen waren acht maanden van hard werk nodig. De basis Skoda Kodiaq werd hiervoor helemaal verbouwd van SUV naar pickup, op zichzelf al een flinke klus. Daarnaast werd de auto flink opgehoogd. Onder andere door het plaatsen van grove 17 inch Rockstar II-velgen en extra dikke banden kwam de Skoda Mountiaq ruim tien centimeter hoger te liggen dan de Kodiaq Scout. Dat wil zeggen dat er zich nu 29 centimeter lucht tussen het wegdek en de bodemplaat bevindt. Ook de breedte van het voertuig nam nog eens drie centimeter toe. Rijden doet de pickup dankzij een 2.0 TSI benzinemotor die goed is voor 190 pk.
Sunset Orange
Om ervoor te zorgen dat de auto opvalt, heeft hij een Sunset Orange-lakkleur meegekregen en is er een bullbar op de voorkant geschroefd. Daarin zit een speciaal ontwikkelde lier die de Mountiaq uit benarde situaties moet kunnen trekken. De snorkel zorgt ervoor dat hoog water ook geen probleem is en de lichtbalk op het dak verandert nacht in dag.
Aan alledaagse dingen is ook gedacht. Zo is het laadbed verlicht en is er een werkende achterklep geplaatst. Iets wat volgens de studenten een van de grootste uitdagingen was. Ook de bumpers en de deuren zijn aangepast om zo goed mogelijk bij de auto te passen. Mooi pluspunt hieraan is dat ze de Mountiaq ook zijn ruige look geven.
2.000 watt versterker
Ook het interieur is niet vergeten. Daar vinden we bijvoorbeeld een koelkast en twee walkie talkies. De details zijn afgewerkt in hetzelfde Sunset Orange als de carrosserie. Dit om een groter geheel te creëren. En omdat de bouwers jonge studenten zijn heeft de Mountiaq een subwoofer met een 2.000 watt versterker. Oh, en kijk in de galerij even naar de dop van de ruitwisservloeistoftank, zo simpel, maar oh zo handig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?
-
Je raadt nooit hoe extreem duur deze 1000+ pk sterke Amerikaanse occasion is!
-
Gaat de BMW Z4 Coupé toch wel in productie?
-
Alfa Romeo-fan maakt vijfdeurs Brera