Skoda Karoq in Nederland vooral als grijze muis te zien
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkaroq-sportline-10006.jpg)
In zijn Tsjechische fabriek te Mladá Boleslav heeft Skoda, zoals vorige week gemeld, het 250.000e exemplaar van de Karoq geproduceerd. Een mijlpaal die twee jaar na de verkoopstart is bereikt. Van de kwart miljoen zijn er tot op heden 3877 exemplaren in Nederland afgeleverd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-karoq-scout-001.jpg)
De Karoq is voor Skoda een succes. Het was na de Kodiac de tweede SUV van het merk, dat inmiddels uit drie telgen bestaat. De Karoq staat centraal in het programma dat eronder de Kamiq en erboven de Kodiaq kent. Skoda bouwt de SUV sinds juli 2017 in de fabriek in Kvasiny en sinds januari 2018 ook in de fabriek in Mladá Boleslav.
Op weg naar verkooprecord
Eind 2017 startte de levering van de Karoq in Nederland. De importeur leverde toen twaalf exemplaren af, maar inmiddels staan er 47 stuks uit 2017 op Nederlands kenteken. In totaal telt Nederland 3877 exemplaren van de Karoq. De meeste exemplaren dateren uit 2018, maar wanneer de Skoda-dealers de komende maanden hun uiterste best doen, zal er een nieuw verkooprecord voor het model worden neergezet. Uit 2018 stammen 1983 Karoqs tegen1847 uit dit jaar!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkaroq-sportline-10006.jpg)
Populairste kleuren
Van de Skoda Karoq op Nederlandse kenteken is het gros gespoten in een grijze tint. Liefst 45% van het wagenpark is grijs van kleur. Het is met afstand de populairste tint voor de SUV. Na grijs volgt zwart, waarin 21% van de geregistreerde auto’s is gespoten. Wit volgt op de derde plaats met een aandeel van 17,3%. De resterende 17% wordt ingevuld door blauw, groen, rood en bruin. In laatstgenoemde kleur rijden slechts 78 Karoqs rond.
Populairste motorversies
Wat motorisering betreft kiest meer dan tweederde van de kopers voor een viercilindermotor. Eenderde neemt genoegen met de driecilinder krachtbron. De 999 cc-motor is dan ook goed voor een registratievolume van 1204 stuks, want meer smaken zijn er voor de driepitter niet. Bij de vierpitters is er wel een verdeling. De benzinemotor met een slagvolume van 1498 cc eist het leeuwendeel van de afzet op, gevolgd door de 1,6 liter diesel. Van de 2.0-blokken zijn er slechts 70 in de Karoq te vinden, waarvan slechts vier op benzine!
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt