Seat ontwikkelt platform voor elektrische stadsauto’s
Het Volkswagen-concern komt met een tweede platform voor elektrische modellen. dat heeft dochtermerk Seat tijdens de bekendmaking van de jaarcijfers mogen aankondigen. De Spaanse divisie van het Duitse autobedrijf zal een deel van de ontwikkeling van de architectuur voor zijn rekening nemen.
Het nieuwe, nog naamloze platform komt naast de MEB-architectuur, zoals die later dit jaar als basis voor de elektrische Volkswagen ID gaat dienen. Het is bedoeld voor stadsauto’s, waarbij de lengte van de modellen is beperkt tot vier meter. De bodemsectie komt niet alleen voor Volkswagen en Seat beschikbaar, ook zustermerk Skoda zal gebruik maken van de architectuur.
Minder dan 20 mille
Volgens Seat is het plan om het platform in 2023 in productie te nemen. Als eerste verschijnt een stadsauto met een prijskaartje van minder dan 20.000 euro. Het wordt de opvolger van de elektrisch aangedreven Seat Mii die later dit jaar verschijnt. Voor Volkswagen en Skoda lost de elektro-auto de e-Up en de elektro-Citigo, die Skoda binnenkort aankondigt, af.
Micromobiliteit
De Spaanse autobouwer kondigde al eerder aan zich ook te richten op micromobiliteit. Een voorzet voor een dergelijk model gaf Seat afgelopen maart op de Autosalon van Genève in de vorm van de Minimó-concept car. Deze concurrent van de Renault Twizy is een tweezitter, waarbij je achter elkaar zit. Het studiemodel is 2,50 meter lang en 1,24 meter breed. Je zou dus met twee Minimó’s op één rijstrook zij aan zij kunnen rijden. Wanneer Seat de Minimó in de verkoop neemt, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa