Seat Minimó is compact, elektrisch stadsvoertuig
Hoe ziet de toekomst van stadse mobiliteit eruit? Die vraag houdt alle autofabrikanten bezig, zo ook Seat. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona (25-28 februari) presenteert de autobouwer de Minimó: een elektrische 1+1-zitter, speciaal ontworpen voor gebruik in stedelijke gebieden.
Achter elkaar zitten
Het concept van de Seat Minimó – uitgerust met vrijstaande 17-inch wielen – is natuurlijk niet helemaal nieuw. Renault levert al langere tijd de Twizy met een soortgelijk concept. Net als in de Twizy zit je ook in deze Seat Minimó achter elkaar. Volgens Seat hebben de bestuurder en passagier dankzij de 1+1-configuratie elk evenveel ruimte en een 360-graden-uitzicht. De zitplaats achterin is een integraal onderdeel van het interieur. Indien de bestuurder alleen rijdt, kan de ruimte achterin als opbergruimte worden gebruikt. Praktisch moet de Minimó ook zijn. Seat heeft de deuren asymmetrisch vormgegeven en ze scharnieren zodanig dat ze zelfs in de meest krappe plekken te openen zijn.
Actieradius
Heel groot is de Seat Minimó niet. Hij is slechts 2,5 meter lang en 1,24 meter breed. Hij is compact genoeg om te kunnen parkeren op plaatsen voor motorfietsen. Bovendien zouden er twee Minimó’s in één rijstrook zij aan zij kunnen rijden. De actieradius van de elektrisch aangedreven Minimó komt uit op meer dan 100 kilometer. Hoe groot het accupakket is, kan Seat niet vertellen. Wel benadrukt Seat dat het opladen van de batterij niet nodig is. Het accupakket kan namelijk in enkele seconden eenvoudig worden vervangen door een opgeladen exemplaar. Dit zou volgens Seat met carsharing een kostenbesparing van 50 procent kunnen opleveren.
Level 4 autonoom rijden
De Minimó is uitgerust met diverse connectiviteitsoplossingen, volgens Seat geschikt voor zowel privégebruikers als voor carsharing. Die oplossingen zijn allemaal op 5G-technologie gebaseerd. In het interieur werkt het centrale display achter het stuur draadloos samen met een smartphone. “Met de Google Assistent van Android Auto kan de persoon aan het stuur de ogen op de weg houden terwijl hij/zij voicecontrol gebruikt om diverse functies aan te sturen. Het digitale platform staat bovendien open voor toekomstige ontwikkelingen. Zo is de Minimó klaar voor technologieën die Level 4 autonoom rijden mogelijk maken”, aldus de autofabrikant.
Seat presenteert de Minimó ook op de Autosalon van Genève (7-17 maart).
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper