Porsche heeft zijn belang in het Kroatische ontwikkelingsbedrijf Rimac vergroot. De Duitsers kochten vorig jaar al 10% van de aandelen.

Rimac


Rimac

 

Nu bijna 15 maanden later heeft Porsche 15,1% van het technologisch en sportwagenbedrijf in handen. Voor de sportwagenbouwer is de Kroatische onderneming belangrijk om zijn kennis op het gebied van elektrische voertuigen te vergroten. Rimac ontwikkelde al tien jaar terug zijn eerste elektro-auto en bracht die in een gelimiteerde oplage op de markt. Het bedrijf staat op het punt om een nieuw model te introduceren. Die Rimac C Two debuteerde in maart 2018 op de Autosalon van Geneve. Hij beschikt over een 2000 pk sterke elektrische aandrijflijn en haalt liefst 412 m/h. De actieradius bedraagt 650 km. Dankzij een 250 kW-laadsysteem kan de batterij in een half uur weer voor 80% worden geladen. De sportcoupé vormt tevens de basis voor de Pininfarina Battista die eveneens in een gelimiteerde oplage van 150 stuks op de markt komt. Rimac neemt een deel van de productie voor de Italiaanse sportwagen, die ook in Nederland opd e markt komt, voor zijn rekening.

Hyundai

Ondertussen heeft Rimac nog een samenwerkingsverband aangekondigd. De Kroaten ontwikkelen samen met Hyundai een sportwagen voor het N-label. Om de samenwerking te bekrachtigen nam Hyundai direct een aandeel in het bedrijf, dat in Zagreb is gevestigd en 550 medewerkers telt.

porsche macan back


Macan

Porsche stelde afgelopen week zijn eerste sportwagen voor. De Taycan gedoopte elektro-auto komt in januari 2020 op de markt. Voor de Duitsers is de elektrische Taycan niet een eenmalige elektro-project. De derde generatie Macan krijgt louter een elektrische aandrijflijn. Voor de 911 staat de elektro-aandrijflijn nog niet op de agenda. Voor Porsches oermodel staat echter wel hybridetechniek gepland.