Redactie Telegraaf
Redactie Telegraaf Nieuws 8 feb 2024
Leestijd: 1 minuut

Rijd je in een Porsche of Jaguar? Grote kans dat je in een midlife crisis zit

Een van de meest stereotype aanwijzingen dat je in een midlife crisis zit, is het kopen van een sportauto rond je 40e tot je 60e levensjaar. Helemaal als het ook nog een cabrio is. Van mannen in een Porsche wordt het meest gedacht dat ze hun ware leeftijd willen verbloemen.

Voor een Brits onderzoek werden duizenden automobilisten ondervraagd naar automodellen die worden aangeschaft door mensen die jonger willen overkomen dan dat ze zijn. Een derde van de ondervraagden (32%) kent volgens de Daily Mail wel iemand van boven de 50 jaar die een sportauto heeft aangeschaft. Een leeftijd waarop veel kinderen al het huis uit zijn en de mannen het geld dat ze hebben, graag aan zichzelf besteden.

Midlife crisis-modellen

Met stip bovenaan staat de Porsche 911 (39%), een al zestig jaar oud model. ’Dit model schreeuwt midlife’, aldus de respondenten. De meer betaalbare Porsche Boxter (34%) krijgt een tweede plek in de lijst, plek drie gaat naar de Aston Martin Vantage (26%).

Jaguar
(Afbeelding: Jaguar)

 

Daarna volgen Jaguar F-Type (23%), Audi TT (22%), Ford Mustang (21%), BMW Z4 (20%), Mercedes Benz SL (17%), Audi R8 (16%) en de Alfa Romeo Spider (14%). Ook de Range Rover Evogue (10%), Subaru BRZ (10%), Land Rover Defender (9%), VW Golf GTI (8%) en Toyota Supra (8%) staan in de top 20.

Aandoening

Na lange wetenschappelijke discussies werd in 2008 bewezen dat de midlifecrisis wel degelijk een bestaande aandoening is. Onderzoek wees uit dat de tevredenheid over het eigen leven een U-vorm volgt: op zowel jonge als oudere leeftijd zijn mensen het gelukkigst. Het dal doet zich rond de leeftijd van 46 jaar voor. Dit patroon werd in 72 verschillende landen gemeten en is hetzelfde voor mannen en vrouwen.

Dit automerk vinden zowel vrouwen als mannen het aantrekkelijkst

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.