Magazine reportage: het toetje van het Mercedes menu
![Mercedes coupé](https://img.autovisie.nl/images/W9bRu9DytOMTqfvOaXZ9oNf37JA=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FE-coupe-Repo-2.jpg)
De coupé is met zijn verleidelijke lijnen het toetje op de menukaart van de auto. Zo’ n na-hard-werken-komt-genieten type. Is de nieuwe Mercedes Coupé van de E-Klasse dat ook?
Of waren zijn voorgangers betere levensgenieters? Voor een reportage in Autovisie magazine gingen we op pad met coupés van Mercedes-Benz. De evolutie van deze Sterren wordt goed zichtbaar als je de nieuwe en oude modellen op een rijtje zet zoals wij deden. Dan zie je overeenkomsten maar ook duidelijke verschillen.
Strich-8
De oudste Mercedes coupé in ons gezelschap is de Strich-8 een 250C uit 1972. Die heeft een 130 pk zescilinder met carburateur maar er was ook een versie met Einspritzung (160 pk) en er was nog een sterkere 280CE met maar liefst 185 paardenkrachten. Deze coupés uit de jaren zestig en zeventig die ook als W114 worden aangeduid, hebben een zeer eenvoudig design. Een coupé had toen simpelweg twee portieren, een kortere cabine met een meer aflopende daklijn en dat was het. Al met al een monument van degelijkheid in swinging sixties en de roerige zeventiger jaren.
![Mercedes coupé 250C W114](https://img.autovisie.nl/images/N56IlnNp6odJKJSWgKUXSF3V8vI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FE-coupe-Repo-155.jpg)
De coupé van het taxi-model
De opvolger van de Strich-8 was de W123, het is de Mercedes coupé met die kenmerkende ribbel-achterlichten, bredere liggende koplampunits en net wat meer chroom. Deze coupé zag er duidelijk dikker uit en doet nog meer dan de W114 aan de sedan denken die we allemaal kennen als de archetypische taxi. Aan boord zit je in flinke fauteuils en moet je de Benz mennen met een fors ‘Lenkrad’. Je ervaart deze Mercedes coupé al met al vooral als een comfortkoets en de zescilinder met automaat passen daar goed bij.
![Mercedes coupé W123](https://img.autovisie.nl/images/jpaYHDR_anZRN3QtbzqlKsl8J3E=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FE-coupe-Repo-146.jpg)
Recenter en betaalbaar
Heb je minder met eerdergenoemde klassiekers dan heb je zat keus in gebruikte Mercedes coupés zo ontdekken we. Zo’n Ster mag dan een cadeautje aan jezelf zijn, maar dat kan zowaar heel betaalbaar zijn. De E 350CGI uit 2009 die wij reden is daar een goed voorbeeld van. Je koopt zo’n model al vanaf zo’n twaalf milleen voor 16.000 euro kun een mooie van deze generatie vinden. En het aangename is dat je voor dat geld een coupé koopt die nog niet gedateerd oogt.
![Mercedes coupé E 350CGI](https://img.autovisie.nl/images/kM0lLPZGZSQiiUFkTbFjCI0pblM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FE-coupe-Repo-122.jpg)
Nieuwe Mercedes coupé met vier- of zescilinders
De nieuwe Mercedes coupé in de E-Klasse geeft je ook het cadeaugevoel, alleen kost hij minimaal een dikke 60 mille. Daarvoor heb je dan deze E200. Die perst heel beschaafd 201 pk uit zijn hightech viercilinder met milde hybride techniek. Dat is samen met 320 Nm koppel genoeg om te genieten van deze Mercedes coupé die qua design ook elegantie en luxe uitstraalt. Zeker in deze kleur met deze wielen vinden wij. Maar een zescilinder turbo kiezen kan ook, de topper van deze reeks is de AMG E 53 4MATIC met 435 pk.
![Mercedes E200 coupé](https://img.autovisie.nl/images/9ovtuysv0JlENRMoHbk-0gs2__M=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FE-coupe-Repo-152.jpg)
Lees de complete reportage in Autovisie magazine dat nu in de winkel ligt!
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?