Autovisie
Autovisie Nieuws 13 sep 2020

Autovisie dubbeltest: BMW 2-Serie Gran Coupé vs. Mercedes-Benz CLA 

Elke twee weken testen we auto’s grondig in de grote Autovisie-test. Deze keer de BMW 2-Serie Gran Coupé vs. Mercedes-Benz CLA. Met elke auto gaan we de testbaan en de openbare weg op, doen we eigen metingen en rijden we een verbruiksronde. Na een week grondig testen geven we zo het best mogelijke aankoopadvies in Autovisie magazine. Hier dus niet de volledige test maar enkele testnotities uit het duel Mercedes BMW met deze twee vierdeurs coupés.

Wie gaat voor een (vierdeurs) coupé, verkiest stijl en sportiviteit boven maximaal praktisch comfort en waar voor z’n geld. Welke van deze twee weet de beste balans tussen voor- en nadelen te treffen? We gaan het dus vooral ook hebben over vorm versus functionaliteit 

Het heeft opvallend lang geduurd voordat BMW met een volwaardige concurrent van de Mercedes-Benz CLA op de proppen kwam. Reeds in 2013 verraste Das Haus vriend en vijand met de compacte en vlot gelijnde sedan, die ondanks een zeer krappe achterbank en kofferbak best een succes genoemd mag worden met meer dan 750.000 verkochte exemplaren. Kort daarop antwoordde Audi met de bloedmooie A3 ‘Limousine’, maar BMW hield het bij een 2-Serie coupeetje met twee deuren minder. Inmiddels is het segment meer tot wasdom gekomen. Met een nieuwe generatie CLA waar je ook na je tiende levensjaar nog achterin past, een A3 die zo nieuw is dat we ‘m nog niet eens hebben gereden, en eindelijk een rechtstreeks antwoord van BMW in de vorm van de 2-Serie Gran Coupé.

Kosten, veiligheid & uitrusting 

Het totale aanbod aan motoriseringen van Mercedes is vooralsnog uitgebreider, maar de prijzen van de meest relevante varianten ontlopen elkaar weinig. Beide merken bieden voor de o zo belangrijke leasemarkt zo’n speciaal model waarbij de standaard fleetkorting is ingewisseld voor een pakket met de meest gangbare opties om de fiscale waarde en dus bijtelling te drukken.

Bij BMW gaat het om de 218iA ‘Corporate Executive’ met een prijs van 39.042 euro, een driecilinder met een vermogen van 140 pk plus een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Het is een versie die je in principe zonder verdere opties prima kunt rijden. De CLA in deze versie kost  39.595 euro en ook daarbij ontbreekt eigenlijk niets essentieels. Qua vermogen ontlopen ze elkaar eveneens niet veel want de 1,3-liter viercilinder (van Renault) heeft 136 pk en de bijbehorende automaat ook zeven versnellingen. 

Ontwerp & interieur 

Mercedes interieur

Als Mercedes één ding laat zien, is het dat hij er in de basis al aantrekkelijk uitziet. Met een florissantere lakkleur (rood?) en een setje grotere wielen staat er eigenlijk al een hele fraaie quasi-coupé. Het standaard interieur is dankzij het grote MBUX-scherm niet eens overdreven basic. Omdat de BMW van nature wat soberder is aangekleed, en qua opbouw meer op gebruiksgemak dan visuele impact lijkt te zijn ontworpen, valt die ook in een basisuitvoering goed op zijn plek. 

Toch is de vormgeving van deuren, dashboard en de rest ook allerminst saai te noemen. Ten gunste van de binnenruimte zijn daklijn en kofferklep aan de hoge kant, zodat er te veel vlees op de botten zit om er echt wat aantrekkelijks van te kunnen boetseren. De achterlichten zijn ter compensatie enorm, terwijl de wielen piepklein ogen. Van een Grancoupé kun je met de beste wil van de wereld niet spreken; dit is gewoon een sedan. 

Comfort & Functionaliteit 

BMW dubbeltest

Als we portieren en kofferdeksel openslaan, wordt al snel duidelijk wat de voordelen van de 2-Serie Gran Coupé-constructie zijn. Want hoewel de auto in zijn geheel 16,2 centimeter korter is dan de CLA, zijn zowel bagageruimte als de plek op de achterbank nagenoeg even groot. Op papier passen er meer spullen in de Mercedes, maar de BMW heeft een groot opbergvak onder de laadvloer, waar nog zeker een liter of 100 in gaat.  

Prestaties & verbruik 

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: ook op technisch vlak is er nauwelijks een wig tussen dit duo te drijven. De CLA 180 kenden we al van haver tot gort als een auto die door zijn aalgladde koetswerk en viercilinder downsizeturbomotor buitengewoon zuinig voor de dag kan komen.  Dat je na een overstap in de BMW met een cilinder minder onderweg bent, gaat niet onopgemerkt voorbij. Aan het vermogen ligt het niet, de krachtbron voelt precies zoveel sterker als plus 20 Nm en 4 pk suggereren, maar de lichte vibraties en iets tragere gasrespons (door het zware vliegwiel) die horen bij een driecilinder vallen niet te ontkennen. 

Rijeigenschappen Mercedes VDA

BMW VDA

Het spreekt voor zich dat de wielkeuze ook invloed had op wegligging en rijgedrag van de Mercedes. Tijdens de duurtest hadden we geconcludeerd dat 19-inch wat ons betreft de beste balans tussen stuurgedrag en comfort bood, dus was het interessant om eens met zulke kleine wielen te rijden. Zoals verwacht is de CLA daarmee ronduit comfortabel van karakter, maar geen bovengemiddeld leuke auto om in te rijden. Een echte stuurmansauto is ook deze BMW zeer zeker niet. Afgaand op eerdere ervaringen met de 1-Serie hadden we al geen hoge verwachtingen.

dubbeltest BMW Mercedes back

En de winnaar is?

Welke compacte coupé weet schoonheid, functionaliteit, uitrusting en prestaties tot de beste cocktail te mixen? Lees alles over dit duel BMW Mercedes in de volledige dubbeltest in Autovisie magazine.