6.0 W12 versus 1.5 TSI: mag je de Audi A3 een limousine noemen?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FAudi-A8L-vs-A3-2.jpg)
Audi levert de A3 nu al een tijdje als hatchback én limousine? Maar is dat eigenlijk wel terecht? We regisseerden een duel met het beste dat Audi op limousine-gebied heeft voortgebracht: de A8 6.0 W12.
De Duitse fabrikanten doen ‘t momenteel allemaal: ze maken van hun instapmodellen een sedan-variant. Mercedes-Benz doet het met de A-Klasse Limousine en CLA, BMW introduceerde vorig jaar de 2-Serie Gran Coupé. Audi levert sinds de vorige generatie A3 ook een Limousine-variant. Het zijn stuk voor stuk auto’s die je het gevoel moeten geven iets te bezitten dat normaliter is voorbehouden aan de grote jongens van het merk. Doen ze dat ook echt? Of heeft zo’n Limousine, zoals ze vaak worden genoemd, eigenlijk amper meerwaarde? Om dat uit te vinden, lieten we voor Autovisie Magazine nummer 2 een ontmoeting tussen de kersverse A3 Limousine en de machtige A8 L 6.0 W12 plaatsvinden.
Monumentaal
We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat de Audi A8 L 6.0 W12 van een totaal ander kaliber is. Deze verlengde versie met een van de meest monumentale krachtbronnen van de Volkswagen Groep in de neus, maakt na bijna twintig jaar nog altijd ontzettend veel indruk. Het rustige lijnenspel, de perfecte proporties en de indrukwekkende uitrusting aan boord maken van deze A8 een ultieme limousine. De zijdezachte W12 die in de neus ligt, maakt het plaatje meer dan af.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FAudi-A8L-vs-A3-25.jpg)
Bovendien is de A8 na al die jaren nog een fiscaal aantrekkelijke optie. De auto, die met iets meer dan 8000 kilometers op de teller nog bijna als nieuw is, staat te koop bij ClassicMaster voor 47 mille. Toch ligt de fiscale waarde van de A8 een stuk lager, zo rond de 22.000 euro. Dat betekent dat mensen die de auto zakelijk gaan rijden, 35% bijtelling over dat bedrag moeten betalen. Wie een gloednieuwe Audi A3 Limousine met 1.5 TSI-motor en een S-Line-pakket gaat leasen, betaalt weliswaar 22% bijtelling, maar dan wel over de volledige 48.000 euro die de A3 kost. Daarmee is de A3 een stuk duurder dan de kolossale A8.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FAudi-A8L-vs-A3-22.jpg)
Autovisie Magazine
Kies je daarom blind voor de Audi A8? Of kan de Audi A3 ook je limousine-wensen vervullen? In een uitgebreide reportage in de huidige Autovisie nemen we je uitgebreid mee langs beide auto’s, inclusief fraaie fotografie door Martijn Bravenboer. Welke kies jij?
Lees ook:
Ook interessant
-
Fiat komt ineens met ouderwetse feature voor 500
-
Review Suzuki eVitara: Lest, niet best
-
Dit trucje voorkomt gepruts aan de laadpaal met je EV
-
Onderzoek toont aan: ook jij kan een kind vergeten in een snikhete auto
-
Duizenden Nederlanders krijgen geld terug van de RDW
-
Deze nieuwe Mercedes-AMG heeft veel te veel vermogen
-
Deze Aston Martin is de snelste, maar op andere wijze dan je denkt
-
Met zijn DS N°8 is Emmanuel Macron de eerste ‘groene’ president
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Waarom de remklauwen op de MG 4 XPower zo nep als wat zijn
-
Waarom je niet meer met de camper naar dit Europese land kunt
-
Waarom deze piepkleine Suzuki toch een waar ruimtewonder is | Sjoerds Weetjes 450